نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار پریودانتیکس، مرکز تحقیقات دندانپزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
2 استادیار گروه بیماریهای دهان، فک و صورت، دانشگاه علوم پزشکی بجنورد
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Introduction: The aim of the present study was to evaluate the dental student's concepts about dental implant education which can be used in dentistry doctorate curriculum revision and could be useful for professors of periodontology, prosthodontics and maxillofacial surgery.
Materials & Methods: This was an educational research which was conducted in Mashhad dental school in 2011 and 58 end year dental students were participated in this study and filled out questionnaires about dental implant education and the concepts of these students about theoretical and practical aspects of dental implant education were evaluated.
Results: A total of 98.27% of the students were agreed about education of simple implant surgery so that they could put a simple implant and 87.94% of the students were agreed about education of dental implant as a single course credit and about creation of a dental educational group, 96.56% were agreed. About dental implant educational topics, the most educational need was education of principles of implant surgery followed by education of putting a simple frontal implant, and the least, was introduction and history of dental implants.
Conclusions: Because of necessity of development for new sciences in order to promote health in the society, education of dental implant for general dentistry students and revision of general dentistry curriculum seems necessary.
کلیدواژهها [English]
مقدمه
تربیت نیروی انسانی در بخش دندانپزشکی باید به هدف تامین حفظ و ارتقای سلامت دهان و دندان افراد جامعه منجر شود.
توسعه فنآوریهای جدید و پیشرفت علم در طی سالها منجر به ابداع روشهای درمانی خاصی تحت عنوان ایمپلنتهای دندانی گشته است. ایمپلنت علاوه بر جایگزینی ساختار از دست رفته باعث حفظ و نگهداری نسج نرم و سخت موجود میشود. دندانپزشکان عمومی به عنوان گروهی که بیشترین ارتباط را با بیماران دارند باید از دانش لازم در این زمینه برخودار باشند تا بتوانند در راستای ارتقای سلامت جامعه خدمات دندانپزشکی پیشرفته را ارائه دهند. آموزش دانش ایمپلنت باعث افزایش مهارتهای تئوری و عملی دندانپزشکان در راستای ارائه خدمات تخصصی و پیشرفته و در نتیجه ارتقای سلامت جامعه میشود. رشته دندانپزشکی توام با مهارت فراوان عملی است. کسب این مهارتها تشخیص و انجام اعمال درمانی را توسط دندانپزشک میسر میسازد. همزمان با پیشرفت سایر علوم، تکنیکها و مهارت های بالینی جدیدی به دانشجویان و و فراگیران این رشته عرضه میشود. بدیهی است ارتقا کیفیت آموزش بالینی این رشته در پیشرفت وضعیت سلامت دهان و دندان جامعه اثر مستقیم خواهد داشت. تعیین نیازهای آموزشی اولین گام در طراحی و بازنگری هر برنامه آموزشی است. شناسایی نیازهای آموزشی امکان استفاده بهینه از منابع محدود و در دسترس را فراهم میکند.(1)
نیازسنجی و اولویتبندی نیاز های فراگیران تاثیر مثبتی بر برنامههای آموزش بالینی دارد. تعیین نیازهای آموزشی فراگیران در هر برنامه آموزشی برای رسیدن به اهداف و اولویتهای آموزشی ضروری و سودمند است.(2)
عقیلی و احدیان به نیازهای آموزشی فارغالتحصیلان دانشکده دندانپزشکی یزد پرداختند و به این نتیجه رسیدند که فارغ التحصیلان در مورد بسیاری از عناوین آموزشی نیازهای نسبتاً شدیدی احساس میکردند. این امر به ویژه در مورد عناوین نوین مثل ایمپلنت و دستگاه روتاری مصداق دارد که نشاندهنده عدم تطابق محتوای آموزشی دندانپزشکی عمومی با پیشرفت نوین و نیازهای جامعه دندانپزشکی میباشد و این امر لزوم تجدید نظر در محتوای آموزش دندانپزشکی را میرساند.(3)
اکبری در سال 88-87 نیازهای آموزشی دانشجویان دانشکده دندانپزشکی مشهد را در درس درمان جامع مورد ارزیابی قرار داد. وی با جمع آوری اطلاعات از اساتید و دانشجویان از طریق پرسشنامهای که با توجه به بندهای کوریکولوم مصوب طراحی شده بود و روایی و پایایی آن تائید شده بود به نتایج زیر دست یافت. اهداف پیشبینی شده در مورد این واحد متعالی میباشد ولی شیوه اجرای آن در حال حاضر با این اهداف فاصله زیادی دارد. به صورتی که اساتید و دانشجویان این روش اجرا را نامطلوب دانسته و خواستار اصلاحات در شیوه اجرا میباشند.(4)
در سال 2005 تحقیقی در رابطه با نیاز تعدادی از دندانپزشکان ناحیه Meerseyside در انگلستان انجام شد که در آن 87 دندانپزشک عمومی به صورت تصادفی انتخاب شده بودند و از آنها خواسته شده بود تا نیازهای آموزشی خود را مورد ارزیابی قرار دهند. اکثر این افراد در مورد رادیولوژی احساس نیاز نمیکردند اما تعدادی در مورد موضوعات بیهوشی و ایمپلنت احساس نیاز میکردند. 70% این دندانپزشکان در برگزاری دورههای مکمل احساس نیاز میکردند. 50% نسبت به برگزاری دورههـای ایمپلنت و 98% عـلاقهمند به ادامه آموزشهای
مورد نیازشان بودند.(5)
با عنایت به اینکه کوریکولوم دندانپزشکی عمومی کشور در حال بازنگری است و با توجه به اینکه یکی از مراحل مهم برنامهریزی آموزش نیازسنجی گروه هدف در مورد علوم و فناوریهای جدید و بررسی نظر افراد دخیل در حیطه دندانپزشکی است، نظرسنجی از دانشجویان سال آخر میتواند در برنامهریزیها، راهنما و موثر باشد. هدف از انجام این تحقیق بررسی دیدگاه دانشجویان سال آخر دندانپزشکی در مورد نیاز به آموزش دانش ایمپلنت به دانشجویان بود.
مواد و روشها
در این مطالعه توصیفی-مقطعی، جامعه آماری شامل دانشجویان سال ششم (ورودی 1384) در سال تحصیلی 90-1389 دانشکده دندانپزشکی مشهد بودند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه و شیوه گردآوری اطلاعات به صورت میدانی بود. پرسشنامهها دارای دو بخش بود، بخش اول به منظور ارزشیابی واحدی تحت عنوان ایمپلنت تهیه شد که شامل سه سؤال بود.
- تاسیس یک گروه مستقل ایمپلنتهای دندانی، جهت آموزش جراحی و پروتز ایمپلنت
- آموزش ایمپلنتهای دندانی به صورت یک واحد درسی مستقل که از ادغام مباحث پریو-جراحی و پروتز حاصل شود
- آموزش عملی ایمپلنتهای دندانی که هر دانشجو حداقل بتواند یک ایمپلنت ساده را جراحی نموده و کارهای قالبگیری و پروتزی اش را انجام دهد.
پاسخ دانشجویان به این3 سؤال به صورت کیفی (کاملاً موافقم، نظری ندارم، مخالفم) علامتگذاری میشد. در بخش دوم سرفصلهای درسی ایمپلنت شامل (مقدمه و تاریخچه ایمپلنت-آناتومی فکین-مواد و ماتریال ایمپلنتهای دندانی-اصول حفظ ساکتهای دندانی-ماکرو دیزاین و میکر دیزاین ایمپلنتها (طراحی ایمپلنتها)-اصول جراحی ایمپلنت-طرح درمان- ایمپلنتهای یکمرحلهای و دو مرحلهای- اباتمنتهای پروتزی-رستوریشنهای متکی بر ایمپلنت-اور دنچرها-ایمپلنت در نواحی قدامی و ایمپلنت در نواحی خلفی) بود که پاسخ دانشجویان در مورد اهمیت و لزوم این عناوین درسی با عدد 1 تا 10 در مقابل آن درج شد. به طوری که عدد 1 نشانگر کمترین اهمیت برای تدریس و عدد 10 بیانگر بیشترین اهمیت و لزوم برای تدریس بیشتر در دروس دندانپزشکی عمومی بود. پس از تأیید روایی و پایایی، پرسشنامهها بین دانشجویان توزیع شدند. پس از جمعآوری پرسشنامه ها، نتایج در قالب آمار توصیفی، جمع بندی شده و در قالب جداولی ارائه شد.
یافته ها
تعداد 58 دانشجوی سال ششم دندانپزشکی، در این مطالعه شرکت کردند و پرسشنامهها را کامل نمودند. 27/98% این دانشجویان درمورد آموزش تئوری و عملی ایمپلنتهای دندانی به طوری که هر دانشجو بتواند یک ایمپلنت ساده را بکارد کاملاً موافق بودند. و فقط 73/1% نظری نداشتند. درخصوص آموزش دانش ایمپلنتهای دندانی به صورت یک واحد درسی مستقل که از ادغام مباحث پریو، جراحی و پروتز حاصل شود نیز 94/87% دانشجویان کاملاً موافق بودند و فقط 44/3% مخالف و 62/8 نظری نداشتند. همچنین درباره تاسیس یک گروه مستقل ایمپلنتهای دندانی که امر آموزش متمرکز مباحث تئوری و عملی ایمپلنتهای دندانی را به عهده گیرد نیز 56/96% دانشجویان کاملاً موافق بودند و 72/1% مخالف و 72/1% هم نظری نداشتند.
در مورد سرفصلهای درسی ایمپلنت، نمودار و جدول 1 عناوین درسی ایمپلنت و میانگین پاسخ دانشجویان در مورد نیاز به آموزش این سرفصلهای درسی به صورت یک عدد بین 1 و 10 را نشان میدهد. به طوری که عدد 1 نشانگر کمترین اهمیت برای تدریس و عدد 10 بیانگر بیشترین اهمیت و لزوم آموزش بیشتر در دوره دندانپزشکی عمومی میباشد را نشان میدهد.
همانطور که در نمودار و جدول مشاهده میشود طبق دیدگاه دانشجویان، بالاترین نمره در خصوص اهمیت تدریس و بیشترین نیاز آموزشی برای تدریس در دوره دندانپزشکی عمومی مربوط به آموزش تئوری و عملی اصول جراحی ایمپلنت و سپس آموزش کاشت یک ایمپلنت ساده قدامی و سپس به ترتیب آموزش کاشت ایمپلنتهای خلفی، طرح درمان، ایمپلنتهای یک و دو مرحله ای، اباتمنتهای پروتزی، اصول حفظ ساکت دندان کشیده شده، اوردنچرها، طراحی ایمپلنتها، اصول اوسئواینتگریشن، متریال ایمپلنتهای دندانی و آناتومی فکین بود و کمترین اهمیت مربوط به آموزش مقدمه و تاریخچه ایمپلنتهای دندانی بود.
همچنین درخصوص تعمیم و توصیف نتایج، آنالیز فریدمن انجام شد و میانگین پاسخ دانشجویان در مورد سرفصلهای درسی ایمپلنت، با همدیگر معنیدار شدند (00/0P=) و در مقایسه دو به دو گروهها مشخص شد که آموزش اصول جراحی با مقدمه و تاریخچه، متریال ایمپلنتهای دندانی و اصول اوسئواینتگریشن، معنیدار شد (00/0P=). همچنین آموزش کاشت ایمپلنت قدامی با مقدمه و تاریخچه، آناتومی و متریال ایمپلنت های دندانی و نیز طرح درمان با مقدمه و تاریخچه و آناتومی معنیدار شدند (00/0P=) اما در بقیه موارد بین دو به دو گروهها تفاوت معنیداری نبود (05/0P=).
نمودار 1 : میانگین نیاز آموزشی دانشجویان سال آخر دندانپزشکی در مورد سرفصلهای درسی ایمپلنت
(هر چه میانگین به عدد 10 نزدیک تر باشد نیاز به آموزش بیشتر میباشد.)
جدول 1 : میانگین نیاز آموزشی دانشجویان سال آخر دندانپزشکی در مورد سرفصلهای درسی ایمپلنت
(هر چه میانگین به عدد 10 نزدیکتر باشد نیاز به آموزش بیشتر میباشد.)
سرفصلهای درسی ایمپلنت |
تعداد |
Minimum |
Maximum |
میانگین پاسخ دانشجویان |
انحراف معیار |
Surgery |
58 |
4 |
10 |
15/9 |
70/1 |
AnteriorImplant |
58 |
3 |
10 |
79/8 |
88/1 |
PosteriorImplant |
58 |
2 |
10 |
68/8 |
03/2 |
Treatmentplan |
58 |
4 |
10 |
56/8 |
73/1 |
One.twostage |
58 |
1 |
10 |
29/8 |
30/2 |
Abutments |
58 |
1 |
10 |
25/8 |
08/2 |
Restorations |
58 |
3 |
10 |
22/8 |
09/2 |
SocketPreservation |
58 |
3 |
10 |
18/8 |
02/2 |
Overdentures |
58 |
3 |
10 |
98/7 |
11/2 |
Macro.micro.design |
58 |
1 |
10 |
65/7 |
35/2 |
Osseointegration |
58 |
1 |
10 |
63/7 |
53/2 |
Materials |
58 |
2 |
10 |
98/6 |
34/2 |
Anatomy |
58 |
1 |
10 |
65/5 |
85/2 |
Introduction |
58 |
1 |
10 |
89/2 |
55/2 |
بحث
مطالعه ما اولین مطالعه در سطح دانشکده دندانپزشکی مشهد بود و با توجه به اطلاعات ما اولین مطالعه در سطح دانشکدههای دندانپزشکی کشور میباشد که در مورد نیازسنجی آموزش ایمپلنتهای دندانی از دانشجویانی که در حال فارغالتحصیل شدن هستند و عملاً تمام واحدهای تئوری و عملی دوره دندانپزشکی عمومی را به پایان رساندهاند انجام شده است، تا بازخورد آن در برنـامهریزیهای آتی بـرای دانشجویان دندانپزشکی مورد
استفاده قرار بگیرد.
در سال 2004 یک بررسی در دانشکده دندانپزشکی کانادا و آمریکا برای مشخص کردن ساختار کوریکولوم آموزشی دندانپزشکی ایمپلنت و تأثیر برنامههای آموزشی بر درمان کلینیکی انجام شد. این بررسی شامل یک پرسشنامه به 56 سؤال بود که 39 نفر به آن پاسخ دادند. این بررسی جنبههای مختلف آموزش ایمپلنت در سطح پریودنتولوژی جراحی و پروتز از دندانپزشکان سؤال شد. در انتها مـشخص شد که آموزش کافی برای ایـمپلنت در
دانشکدهها به دانشجویان ارائه نمیشود.(6)
در ژوئن 2008 یک بررسی از فارغ التحصیلان دانشگاه King Abdolaziz برای بررسی برخورد آنان و دانش آنان از اصول اولیه ایمپلنت انجام شد. این بررسی به صورت یک پرسشنامه در اختیار 86 نفر قرار گرفت که 66 نفر به آن پاسخ دادند. در این بررسی نیز مشخص شد که دانشجویان به ارائه آموزشهای بیشتری در رابطه با ایمپلنت و جنبههای مختلف آن (جراحی و پروتز) نیاز دارند.(7)
با توجه به نتایج مطالعه ما اکثر قریب به اتفاق دانشجویان سال آخر دندانپزشکی کاملاً موافق آموزش تئوری و عملی ایمپلنتهای دندانی به صورت یک واحد متمرکز و منسجم و بروز شده بودند تا بتوانند در کار کلینیکی آینده خود یک ایمپلنت ساده را برای بیماران خود کار بگذارند. همچنین در مورد سرفصلهای درسی ایمپلنت، تاکید زیادی بر روی آموزش موارد کاربردی و عملی نظیر اصول جراحی ایمپلنت، کاشت ایمپلنتهای قدامی و خلفی و طرح درمان بیمار ایمپلنتی داشتند تا این سرفصلها به صورت هماهنگ و منسجم و جدیتر آموزش داده شود. با توجه به نتایج مطالعه حاضر و با عنایت به لزوم توسعه علوم فناورانه و لزوم آموزش علم روز، در مجموع به نظر میرسد برنامهریزی مجدد و همه جانبهنگر کوریکولوم دوره دندانپزشکی عمومی میتواند همراه با توسعه علم جدید ایمپلنتهای دندانی، بر کیفیت فارغالتحصیلان در ارائه خدمات بیفزاید. توجه به دروس ادغام یافته بالینی و پرهیز از تاکید بر علوم پایه غیر ادغام یافته لازم است. همچنین با توجه به تاکید بر نیاز به آموزش روشهای نوین درمانی و با توجه به اینکه در سالهای پس از فارغ التحصیلی روشهای نوین دیگری به علم معرفی میگردد؛ تاکید بر تغییر شیوه نگرش به آموزش و همانند دیگر نقاط جهان، تاکید بر آموزش یادگیری مادامالعمر و خود محور ضروری به نظر میرسد. در پایان توجه به مرحله اساسی بازخورد در چرخه برنامهریزی درسی و علاوه بر آن بررسی چگونگی عملیاتی شدن تصمیمهای نیک آموزشی، کاری مهم خواهد بود و مطالعات مشابه با حجم وسیعتر و نیز ارزیابی دیدگاه فارغالتحصیلان دندانپزشکی در مورد آموزش علوم جدید، توصیه میشود.
نتیجهگیری
با توجه به ضرورت توسعه علوم فناورانه در جهت ارتقا سلامت جامعه و خدمات رسانی مطلوب دندانپزشکان، ارتقا آموزش دانش ایمپلنتهای دندانی برای دانشجویان دوره دندانپزشکی عمومی به صورت نظام مند و مستقل و بازنگری کوریکولوم دندانپزشکی عمومی در این زمینه الزامی است.
تشکر و قدردانی
بدینوسیله از زحمات جناب آقای دکتر حبیب الله اسماعیلی مشاور محترم آمار تقدیر و تشکر می گردد.