چطور سرعت و سهولت در انتخاب کلیدواژه برای مقالات دندانپزشکی را افزایش دهیم؟

نوع مقاله : نامه به سردبیر

نویسندگان

1 استادیار گروه بیهوشی، مرکز توسعه تحقیقات بالینی، بیمارستان نکوئی-هدایتی-فرقانی، علوم پزشکی قم، قم، ایران

2 مرکز توسعه تحقیقات بالینی، بیمارستان نکوئی - هدایتی- فرقانی، علوم پزشکی قم، قم، ایران

چکیده

داشتن سرعت در انجام کارها یکی از مولفه های مهم بهینه سازی زمان است. البته این در صورتی مفید است که کیفیت انجام کار نیز حفظ شود. این مقاله با معرفی ابزارهای نوین به نویسندگان مقالات دندانپزشکی کمک می کند تا با انتخاب سریع کلیدواژه، ضمن حفظ کیفیت آن، صرفه جویی بیشتری در زمان نگارش مقاله خود داشته باشند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

How to increase the speed and ease of selecting keywords in dentistry article?

نویسندگان [English]

  • Hamed shafiee 1
  • fatemeh masoudi 2
1 Assistant Professor, Department of Anesthesiology, Clinical Research Development Center, Nekouei-Hedayati-Forghani Hospital, Qom University of Medical Sciences, Qom, Iran.
2 Clinical Research Development Center, Nekouei-Hedayati-Forghani Hospital, Qom University of Medical Sciences, Qom, Iran
چکیده [English]

Speed is one of the important elements of time optimization in every task. However speed is useful when it is not at the cost of quality. This article aims to introduce some new tools to dentistry authors helping them to write their articles using less time while selecting the keywords fast and at the sometime not to lose the quality of the work.

کلیدواژه‌ها [English]

  • MeSH
  • dentistry
  • keyword
  • choose
  • speed

سردبیر محترم

نام مجله، نام نویسنده و نام مقاله (عنوان) سه عنصر اصلی استناد به مقالات علمی را تشکیل می دهند. نویسندگان با انتخاب یک برند (مجله هدف) برای انتشار مقاله خود، آن را برای نمایش در سطح ملی یا بین المللی آماده می‏کنند. بنابراین موفقیت هر مجله در گرو توان آن در هدایت نویسندگان به ارسال مقاله‏ای با کیفیت بالا است که منجر به استناد بیشتر مقاله و به دنبال آن افزایش ضریب تاثیر مجله شود.

بدین منظور نویسندگان موظفند دستورالعمل مجله را مطالعه و آن را رعایت کنند. مجلات نیز موظفند مقاله را بازبینی کرده و نکات لازم برای بهبود کیفیت مقاله به نویسندگان اطلاع دهند تا در مقاله اعمال شود.

یکی از دستورالعمل‏های روشن در بیشتر مجلات حوزه پزشکی استفاده از توصیفگرهای MeSH برای اختصاص به کلیدواژه‏های مقاله است. حال آنکه در جدیدترین مطالعه‏ای که با هدف تعیین میزان به کارگیری نویسندگان مقالات مجلات دندانپزشکی ایرانی و حتی آمریکایی از توصیفگرهای MeSH انجام یافت مشخص شد سهم مقالات این مجله از توصیفگرهای MeSH، کمتر از 50 درصد است.(2و1)

میزان کم استفاده از MeSH نشان می‏دهد، استفاده از MeSH به پتانسیل کامل خود نرسیده است. بنابراین اگر استفاده از MeSH برای انتخاب کلیدواژه مقاله یکی از دستورالعمل های این مجله به منظور دستیابی به اهداف مجله (بازیابی مقالات) بوده، این مجله در رسیدن به هدف خود ناکام بوده است.

مقارن با گسترش اینترنت و ظهور فناوری‏های جدید و ابزارهای آنلاینی که سبک زندگی جدیدی مبتنی بر سرعت و سهولت را برای بشر به ارمغان آورده است، اکنون زمان آن فرا رسیده که راه استفاده آسان از MeSH را بدانیم تا قدرت آن را به حداکثر برسانیم. برای انتخاب کلیدواژه برای مقاله دو راهکار ارائه می‏شود(3):

راهکار نخست، کتابخانه ملی پزشکی آمریکا سرویسی را برای جستجوی اصطلاحات MeSH برای مقاله از طریق وب سایتی به نام MeSH on Demand ارائه کرده است. در حال حاضر فقط نسخه انگلیسی مقالات برای انتخاب توصیفگرهای MeSH مورد جستجو قرار بگیرد. این ابزار اجازه جستجو تا 10000 کاراکتر را می‏دهد. بنابراین بر اساس طول مقاله ممکن چندین بار نیاز به جستجو باشد. برای دریافت توصیفگرهای پیشنهادی MeSH مراحل زیر را دنبال کنید:

1.        مطمئن باشید که کامپیوتر شما به اینترنت متصل است.
2.        این وب سایت را درج کنید: https://meshb.nlm.nih.gov/MeSHonDemand
3.        چکیده یا بخش به بخش مقاله خود را Copy و در باکس مقابل Paste کنید.
4.        بر روی دکمه جستجو کلیک کنید و منتظر بمانید.
5.        پس از جستجو، اصطلاحات MeSH در سمت راست به شما نشان داده می شود. با کلیک روی Export Data کلمات کلیدی را در فرمت txt. ذخیره کنید.

راهکار دوم، پیدا کردن کلیدواژه‏ها از طریق میزان فراوانی آنها در متن است. اگرچه این امکان برای نویسندگان وجود دارد که کلمات پرتکرار متن خود را به صورت دستی فهرست کنند. با این حال این شیوه آسان نیست و ابزارهایی وجود دارند که پراستفاده ترین کلمات نویسنده در مقاله را بدون تلاش دستی وی، فهرست می کنند. بدین منظور وب سایت هایی وجود دارند که با وارد کردن متن مقاله در آن می توان به کلمات پرتکرار دست یافت.

برای مثال وارد این سایت شوید: https://worditout.com/word-cloud/ create website

1.        متن مقاله خود را Copy کنید.
2.        مطمئن شوید که کامپیوترتان به اینترنت اتصال دارد و آدرس وب سایت را در مرورگر خود وارد کنید.
3.        متن خود را در کادر متن موجود Past کرده و روی عبارت Generate کلیک کرده و مقداری صبر کنید.
4.        کلمات ابری روی مانیتور شما نمایش داده می شوند. می توانید آن ها را برای استفاده بعدی ذخیره کنید.

هر دوی این راهکارها به طور رایگان در دسترس نویسندگان هستند و می توانند به آسانی و طور موثری سرعت نویسندگان را در انتخاب کلیدواژه افزایش دهند.

1.             Ghazi Mirsaeid SJ, Masoudi F. Contribution of Articles Published in the Iranian Dental Latin Journals Indexed in PubMed by MeSH Descriptors. J Mashhad Dent Sch. 2019 Jun 22;43(2):148-54.
2.             Ghazi Mirsaeid SJ, Masoudi F. A Comparative Review of the Compliance Rate of Abstracts Keywords of Iranian Dental Latin Journals Articles and their American Peers Indexed in PubMed with MeSH 2014. J Res Dent Sci. 2017;14(1):63-9.
3.             Mondal H, Mondal S, Mondal S. How to choose title and keywords for manuscript according to medical subject headings. Indian J Vasc Endovasc Surg. 2018;5(3):141.