میزان آگاهی دانشجویان مقطع بالینی دانشکده دندانپزشکی مشهد درباره درمان‌های ارتودنسی در سال ۱۴۰۳

نویسندگان

1 استاد، گروه ارتودنسی، دانشکده دندانپزشکی،‌ دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

2 استادیار، گروه ارتودنسی، دانشکده دندانپزشکی،‌ دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

3 دندانپزشک، مشهد، ایران

10.22038/jmds.2025.26699

چکیده

مقدمه: مال‌اکلوژن از شایع‌ترین ناهنجاری‌های دندانی است و درمان‌های ارتودنسی در بهبود زیبایی و عملکرد دهان نقش کلیدی دارند. آگاهی دانشجویان دندانپزشکی برای تشخیص و ارجاع صحیح بیماران ضروری است. این مطالعه میزان آگاهی دانشجویان دندانپزشکی مقطع بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از درمان‌های ارتودنسی را در سال 1403 بررسی کرد.
مواد و روش‌‌ها: این مطالعه توصیفی-مقطعی، روی 291 دانشجو با نمونه‌گیری تصادفی سیستماتیک انجام شد. داده‌ها با پرسشنامه‌ای با روایی و پایایی تأییدشده (آلفای کرونباخ 83/0) شامل سوالات دموگرافیک، عمومی و آگاهی (9 سؤال، هر پاسخ صحیح 1 نمره) جمع‌آوری شد. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه 24 و آزمون‌های من-ویتنی، کروسکال-والیس، کای‌اسکوئر و رگرسیون لجستیک ترتیبی تحلیل شدند. سطح معناداری 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: میانگین نمره آگاهی49/1±18/6 (سطح خوب) بود. آگاهی متوسط در دانشجویان 3/65%، آگاهی زیاد 11% و آگاهی خیلی زیاد 1/3% گزارش شد. تفاوت معناداری بین دوجنس‌ مشاهده نشد (077/0=P)، اما ماه ورودی (مهر در مقابل بهمن،011/0=P) و سن (042/0=P) تأثیر معناداری داشتند. مطالعه کلاسیک دانشگاهی (9/%64) منبع اصلی اطلاعات بود و رسانه‌های تصویری (7/%0) نقش ناچیزی داشتند. رگرسیون لجستیک ترتیبی نشان داد که سال ورودی (004/0=P،88/1- 12/1:CI 95%،45/1=OR) و سن (038/0=P،47/1- 01/1:CI 95%،22/1=OR) پیش‌بینی‌کننده‌های اصلی آگاهی بودند.
نتیجه‌گیری: آگاهی دانشجویان دندانپزشکی مقطع بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سطح خوبی است و با تجربه بالینی و سن بهبود می‌یابد. پیشنهاد می‌شود برنامه‌های آموزشی مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی، کارگاه‌های عملی و شبیه‌سازهای دیجیتال طراحی شوند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Awareness of Orthodontic Treatments Among Clinical Students of Mashhad Dental School in 1403 (2024).

نویسندگان [English]

  • Mostafa Shahabi 1
  • Farzaneh Lal Alizadeh 2
  • Mahdi Imani 3
  • Mostafa Entezari 2
1 Professor, Orthodontic Department, Dental School, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
2 Assistant Professor, Orthodontic Department, Dental School, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
3 Dentist, Mashhad, Iran
چکیده [English]

Background: Malocclusion is among the most common dental anomalies, and orthodontic treatments play a critical role in improving oral aesthetics and function. Awareness among dentistry students is essential for accurate diagnosis and patient referral. This study assessed the awareness of clinical dentistry students at Mashhad University of Medical Sciences regarding orthodontic treatments in 2024.
Methods and Materials: This descriptive cross-sectional study was conducted from January-December 2024 and included 291 students selected through systematic random sampling. Data were collected using a validated and reliable questionnaire (Cronbach’s alpha = 0.83) consisting of demographic, general, and awareness-related questions (9 items, with 1 point awarded per correct response). Data were analyzed with SPSS version 24 using Mann–Whitney, Kruskal–Wallis, Chi-square tests, and ordinal logistic regression. A significance level of P< 0.05 was considered.
Results: The mean awareness score was 6.18 ± 1.49, indicating a good level of awareness. Moderate awareness was reported in 65.3% of students, high awareness in 11%, and very high awareness in 3.1%. No significant difference was observed between genders (P= 0.077), but admission month (fall versus spring semester; P= 0.011) and age (P= 0.042) were significantly associated with awareness. Academic study (64.9%) was the main source of information, whereas audiovisual media had minimal influence (0.7%). Ordinal logistic regression analysis identified admission year (P= 0.004, OR = 1.45, 95% CI: 1.12–1.88) and age (p = 0.038, OR = 1.22, 95% CI: 1.01–1.47) as the main predictors of awareness.
Conclusion: Clinical dental students at Mashhad University of Medical Sciences demonstrated a good level of awareness, which improved with age and clinical experience. Greater integration of digital tools into education is recommended, including training programs utilizing social networks, practical workshops, and digital simulators.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Orthodontics
  • Awareness
  • Dental students
  • Malocclusion

مقدمه

مال‌اکلوژن، به‌عنوان یکی از شایع‌ترین ناهنجاری‌های دندانی، بر زیبایی، عملکرد جویدن، گفتار، بهداشت دهان و حتی سلامت روانی-اجتماعی تأثیر می‌گذارد.(2, 1) در صورت عدم درمان، این ناهنجاری‌ها می‌توانند منجر به مشکلات عملکردی طولانی‌مدت، افزایش ریسک پوسیدگی و بیماری‌های پریودنتال و کاهش اعتماد به‌ نفس شوند. درمان‌های ارتودنسی با هدف اصلاح این ناهنجاری‌ها، نقش مهمی در بهبود کیفیت زندگی ایفا می‌کنند.(3)

ارجاع صحیح و همکاری موثر بین گروه‌های مختلف دخیل در سلامت دهان و دندان، در ارائه بهتر خدمات درمانی نقش مهمی دارد که لازمه‌ی آن، آموزش و افزایش آگاهی افراد است.(6-4) دانشجویان دندانپزشکی نیز، به‌عنوان آینده‌سازان نظام سلامت دهان، باید دانش کافی برای تشخیص، ارجاع و مدیریت بیماران نیازمند درمان ارتودنسی داشته باشند. داشتن دانش کافی در این زمینه، علاوه بر ارتقای مهارت‌های بالینی، به بهبود فرآیند درمان و کاهش بار بیماری‌های دهان کمک می‌کند. (7) مطالعات جهانی نشان داده‌اند که آگاهی دانشجویان دندانپزشکی از درمان‌های ارتودنسی با پیشرفت تحصیلی و تجربه عملی افزایش می‌یابد. برای مثال، Liu و همکاران(8) ، گزارش کردند که دانشجویان بالای 25 سال در مقایسه با دانشجویان جوان‌تر، دانش بیشتری در مورد درمان‌های زودهنگام ارتودنسی دارند. به‌طور مشابه، Agrawal و همکاران(9) ، در هند نشان دادند که دانشجویان دندانپزشکی دانش خوبی از درمان‌های ارتودنسی دارند، اما زنان نسبت به مردان آگاهی و نگرش مثبت‌تری نشان دادند.

در ایران نیز بررسی‌هایی انجام شده است. مطالعه Dadgar و همکاران(10) ، بر روی دانشجویان علوم پزشکی مازندران نشان داد که آگاهی آن‌ها از درمان‌های ارتودنسی در سطح متوسط است و پیشنهاد کردند که استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به بهبود آگاهی کمک کند. مطالعه Zoheiri و همکاران(11) ، نیز نشان داد که آگاهی دانشجویان علوم پزشکی اردبیل از درمان‌های ارتودنسی قابل قبول نیست. با این حال، داده‌های محدودی در مورد آگاهی دانشجویان دندانپزشکی مقطع بالینی در ایران، به‌ویژه در مشهد، وجود داشت. از سوی دیگر، گسترش ابزارهای آموزشی دیجیتال و استفاده روزافزون از رسانه‌های اجتماعی در آموزش علوم پزشکی، فرصتی برای ارتقای سطح آگاهی دانشجویان فراهم کرده است. بررسی نحوه دسترسی دانشجویان به منابع آموزشی و عوامل فردی مانند سن، جنس و سال ورودی می‌تواند به شناسایی شکاف‌های آموزشی کمک کند.

مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان آگاهی دانشجویان دندانپزشکی مقطع بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از درمان‌های ارتودنسی و عوامل مرتبط با آن در سال 1403 انجام شد. اهداف فرعی شامل بررسی آگاهی بر اساس سن، جنس و سال ورودی بود تا شکاف‌های آموزشی شناسایی و پیشنهاداتی برای بهبود برنامه‌های درسی ارائه شود.

 

مواد و روش‌ها

این مطالعه توصیفی-مقطعی در بازه زمانی اسفند 1402 تا فروردین 1403، در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با مجوز کمیته اخلاق شماره IR.MUMS.DENTISTRY.REC.1403.030 انجام شد. اطلاعات شرکت‌کنندگان محرمانه نگه داشته شد و رضایت آگاهانه اخذ گردید.

جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان مقطع بالینی دانشکده دندانپزشکی مشهد در سال ۱۴۰۳ بود. در مجموع ۲۹۱ دانشجو که به‌صورت داوطلبانه همکاری کردند، وارد مطالعه شدند و هیچ نمونه‌ای حذف نشد. معیار ورود، دانشجویان مقطع بالینی بود. معیار خروج در نظر گرفته نشد، چرا که تمامی دانشجویان واجد شرایط در مطالعه مشارکت داشتند.

ابزار مطالعه، پرسشنامه‌ای اقتباس‌شده از Zoheiri و همکاران(11) ، با روایی و پایایی تأییدشده و ضریب آلفای کرونباخ 83/0 بود. پرسشنامه شامل سه بخش بود: 1) سوالات دموگرافیک (سن، جنس و سال ورودی)، 2) پنج سؤال عمومی درباره آشنایی با ارتودنسی و 3) نه سؤال برای سنجش آگاهی (هر پاسخ صحیح 1 نمره، حداکثر 9 نمره). نمرات آگاهی به پنج سطح تقسیم شدند: خیلی خوب (۲۱-۹/7)، خوب (2/7-41/5)، متوسط (4/5-61/3)، ضعیف (6/3-81/1) و خیلی ضعیف (8/1-0).

داده‌ها در نرم‌افزار SPSS نسخه 24 تحلیل شدند. توصیف داده‌ها با میانگین، انحراف معیار و توزیع فراوانی انجام شد. برای مقایسه میانگین نمرات بین دو گروه از آزمون من-ویتنی، برای بیش از دو گروه از آزمون کروسکال-والیس و برای بررسی ارتباط متغیرهای کیفی از آزمون کای‌اسکوئر استفاده شد. رگرسیون لجستیک ترتیبی برای بررسی تأثیر سن، جنس و سال ورودی بر سطح آگاهی (خیلی خوب/خوب در مقابل متوسط/ضعیف) انجام شد. فواصل اطمینان 95 درصد برای تخمین‌ها گزارش شدند و سطح معناداری 05/0P< در نظر گرفته شد.

 

یافته‌ها

از 291 شرکت‌کننده، 2/51 درصد (149 نفر) مرد و 8/48 درصد (142 نفر) زن بودند (میانگین سنی26/2±23 سال). توزیع سال ورودی شامل مهر 1397 (3/10 درصد)، بهمن 1397 (5/5 درصد)، مهر 1398 (6/18 درصد)، بهمن 1398 (4/12 درصد)، مهر 1399 (4/14 درصد)، بهمن 1399 (7/11 درصد)، مهر 1400 (8/15 درصد) و بهمن 1400 (3/11 درصد) بود.

مطالعه کلاسیک دانشگاهی (9/64 درصد) رایج‌ترین منبع بود، درحالی‌که رسانه‌های تصویری (7/0 درصد) کمترین نقش را داشتند. (جدول 1)

1/91 درصد (265نفر) با رشته‌های تخصصی دندانپزشکی،7/78 درصد (229 نفر) با رشته ارتودنسی و 1/59 درصد (172 نفر) با انواع درمان‌های ارتودنسی آشنا بودند.

میانگین نمره آگاهی به تفکیک سال ورودی در جدول 2 ارائه شده است. دانشجویان ورودی بهمن 1397 (89/0±5/7) بالاترین و ورودی‌های مهر و بهمن 1400 (33/1±0/5 و35/1±0/5) کمترین آگاهی را داشتند.(001/0=P) اکثر دانشجویان (3/65 درصد) میزان آشنایی خود با ارتودنسی و درمان های آن را متوسط، 11 درصد، زیاد و 1/3 درصد، خیلی زیاد گزارش کردند. (جدول 2) میانگین نمره آگاهی کل 6/18±1/49 (سطح خوب) بود. آزمون کروسکال-والیس تفاوت معناداری بین میانگین نمرات آگاهی سال‌های ورودی نشان داد.(001/0P=)

آزمون من-ویتنی نشان داد که تفاوت آگاهی بین دو جنس معنادار نبود (مردان:44/1±0/6، زنان:52/1±0/6، 077/0=P). با این حال، تفاوت معناداری بین ماه‌های ورودی (مهر:45/1±3/6، بهمن:50/1±9/5، 011/0=P) و سن (042/0=P) مشاهده شد. (جدول 3) آزمون کای‌اسکوئر نشان داد که ارتباط معناداری بین سال ورودی و سطح آگاهی (خیلی خوب/خوب در مقابل متوسط/ضعیف) وجود داشت (002/0=P ،6/24=X2 ). رگرسیون لجستیک ترتیبی نشان داد که سال ورودی (004/0=P،88/1- 12/1:CI 95%،45/1=OR) و سن(038/0=P،47/1- 01/1:CI 95%،22/1=OR) پیش بینی کننده های اصلی آگاهی هستند، در حالی که جنسیت تاثیر معناداری نداشت (598/0=P،27/1 -87/0:CI 95%،05/1=OR). تفسیر این نتایج بدین صورت است که برای سال ورودی، نسبت شانس 45/1 به این معناست که به‌ازای هر ورودی قدیمی‌تر، احتمال ارتقا به یک سطح بالاتر آگاهی (مثلاً از متوسط به خوب یا از خوب به خیلی خوب) حدود 45 درصد افزایش یافت. همچنین، 22/1OR =  برای سن نشان می‌دهد که با هر سال افزایش سن، احتمال ارتقا به سطح بالاتر آگاهی 22 درصد بیشتر می شد. در مورد جنس، با وجود OR نزدیک به یک (۰۵/۱)، اختلاف معناداری بین مردان و زنان در ارتقا به سطوح بالاتر آگاهی وجود نداشت.

جدول ۱. میزان آشنایی دانشجویان با درمان‌های ارتودنسی و منابع کسب اطلاعات

 

 

تعداد

درصد

میزان آشنایی

خیلی زیاد

۹

۱/۳

 

زیاد

۳۲

۱۱

 

متوسط

۱۹۰

۳/۶۵

 

کم

۴۵

۵/۱۵

 

خیلی کم

۱۵

۲/۵

 

منبع کسب اطلاعات

مطالعه کلاسیک دانشگاهی

۱۸۹

۹/۶۴

 

مشاهده درمان نزدیکان

۷۰

۱/۲۴

 

مطالعه الکترونیکی

۱۴

۸/۴

 

مطالعه کتاب

۱۶

۵/۵

 

رسانه‌های تصویری

۲

۷/۰

 

               

 

جدول ۲. میانگین نمره آگاهی به تفکیک سال ورودی

سال ورودی

تعداد

میانگین

انحراف معیار

میانه

دامنه میان‌چارکی (IQR)

مهر ۱۳۹۷

۳۰

۷٫۰

۱٫۱۹

۷

۲

بهمن ۱۳۹۷

۱۶

۷٫۵

۰٫۸۹

۷٫۵

۱

مهر ۱۳۹۸

۵۴

۷٫۰

۱٫۴۲

۷

۲

بهمن ۱۳۹۸

۳۶

۶٫۰

۱٫۵۲

۶

۲

مهر ۱۳۹۹

۴۲

۷٫۰

۱٫۲۷

۷

۲

بهمن ۱۳۹۹

۳۴

۵٫۰

۱٫۱۶

۵

۱

مهر ۱۴۰۰

۴۶

۵٫۰

۱٫۳۳

۵

۱٫۲۵

بهمن ۱۴۰۰

۳۳

۵٫۰

۱٫۳۵

۵

۲

کل

۲۹۱

۶٫۱۸

۱٫۴۹

۶

۲

 

جدول ۳. نتایج رگرسیون لجستیک ترتیبی برای پیش‌بینی سطح آگاهی*

متغیر

نسبت شانس (OR)

فاصله اطمینان ۹۵٪

P-value

سال ورودی

۴۵/۱

۸۸/۱ -۱۲/۱

۰۰۴/۰

سن

۲۲/۱

۴۷/۱ -۰۱/۱

۰۳۸/۰

جنسیت

۰۵/۱

۲۷/۱ -۸۷/۰

۵۹۸/۰

*سال ورودی به‌صورت متغیر ترتیبی (ordinal) و جنس به‌صورت متغیر دوحالته (0 = زن، 1 = مرد) وارد مدل شدند.
 OR (odds ratio) بیانگر احتمال ارتقا به دسته‌های بالاتر آگاهی است.

 

 

بحث

این مطالعه نشان داد که آگاهی دانشجویان دندانپزشکی مقطع بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از درمان‌های ارتودنسی در سطح خوب (میانگین 18/6 از 9) قرار دارد، که بالاتر از مطالعه Dadgar و همکاران(10) ، با میانگین 14/5 است. این تفاوت احتمالاً به دلیل تمرکز مطالعه حاضر بر دانشجویان دندانپزشکی و تجربه بالینی آن‌ها است. دانشجویان ورودی 1397 به دلیل تجربه عملی بیشتر، آگاهی بالاتری داشتند (89/0±5/7)، که با یافته‌های Zoheiri و همکاران(11) ، هم‌خوانی دارد.  این یافته اهمیت افزایش تجربه بالینی در ارتقای آگاهی را برجسته می‌سازد.

عدم تفاوت معنادار بین دو جنس(077/0=P)  برخلاف مطالعه Dadgar و همکاران(10) ،  است که آگاهی زنان را بالاتر گزارش کردند. این نتیجه با مطالعه Agrawal و همکاران(9) ، نیز در تضاد است، که نشان داد زنان دانش و نگرش بهتری نسبت به درمان‌های ارتودنسی دارند. مطالعه‌ای دیگر در عربستان (2023) نیز نشان داد که زنان دانش و نگرش بهتری نسبت به سلامت دهان دارند، (12) اما در مطالعه حاضر تفاوت جنسیتی مشاهده نشد، که ممکن است به دلیل آموزش یکنواخت در برنامه درسی باشد. علاوه بر آن، اختلاف موجود ممکن است به دلیل تفاوت‌های فرهنگی یا تمرکز مطالعه حاضر بر دانشجویان مقطع بالینی باشد. بررسی‌های آینده در جمعیت‌های متنوع‌تر می‌تواند این موضوع را روشن‌تر سازد.

 مطالعه Liu و همکاران(8) ،  نشان داد که دانشجویان بالای 25 سال آگاهی بیشتری دارند، که با یافته‌های این مطالعه در مورد تأثیر سن هم‌خوانی دارد. این موضوع نشان می‌دهد که بلوغ سنی، همراه با تجربه بالینی، درک بهتری از درمان‌های ارتودنسی ایجاد می‌کند. مطالعه‌ای در هند (2024) نیز نشان داد که دانشجویان سال چهارم نسبت به دانشجویان سال‌های پایین‌تر آگاهی بیشتری از اثرات مال‌اکلوژن دارند، که با نتایج این مطالعه هم‌خوانی دارد.(13)

یافته دیگر، نقش غالب آموزش آکادمیک به‌عنوان منبع اصلی اطلاعات (مطالعه کلاسیک دانشگاهی، 9/64 درصد) بود که اهمیت برنامه‌های درسی دانشگاهی را نشان می‌دهد. در مقابل، استفاده بسیار کم از رسانه‌های تصویری (7/0 درصد) با نتایج Ebrahimpour و همکاران(14) ،  در تضاد است که نقش شبکه‌های اجتماعی را برجسته کرده بودند. همچنین مطالعه‌ای در مالزی (2024) نشان داد که شبکه‌های اجتماعی منبع اصلی اطلاعات در مورد ارتودنسی هستند.(15) این تفاوت‌ها احتمالاً ناشی از محدودیت دسترسی به محتوای آموزشی دیجیتال و تفاوت‌های فرهنگی-اجتماعی میان کشورها است.

یافته رگرسیون لجستیک ترتیبی که سال ورودی و سن را به‌عنوان پیش‌بینی‌کننده‌های قوی آگاهی معرفی کرد، بیانگر نقش ترکیبی تجربه تحصیلی و بلوغ فردی در ارتقای دانش است. مقایسه با مطالعات بین‌المللی مانند گزارش نیجریه (2012) که آگاهی پایین دانشجویان پزشکی از ارتودنسی را گزارش کرد، نشان می‌دهد که تمرکز تخصصی‌تر در رشته دندانپزشکی به ارتقای دانش دانشجویان کمک می‌کند.(16) علاوه بر این، مطالعه‌ای در ترکیه (2021) تأکید داشت که سطح آگاهی با وضعیت اقتصادی-اجتماعی مرتبط است، که در مطالعه حاضر بررسی نشد و می‌تواند به‌عنوان یک عامل مداخله‌گر در پژوهش‌های آتی مدنظر قرار گیرد.(17)

به طور کلی، نتایج این پژوهش نشان داد که اگرچه سطح آگاهی دانشجویان مطلوب است، اما وابستگی شدید به آموزش سنتی و ضعف در بهره‌گیری از رسانه‌های دیجیتال، نیاز به بازنگری در شیوه‌های آموزشی را آشکار می‌سازد.

 در این مطالعه از کل جامعه آماری در دسترس که داوطلب بودند، استفاده شد که از نقاط قوت پژوهش به شمار می‌رود. علاوه بر این، به‌کارگیری ابزار معتبر با آلفای کرونباخ بالا اعتبار نتایج را تقویت کرده است. با این حال، برخی محدودیت‌ها از جمله محدود بودن جامعه آماری به دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد و اتکای پژوهش به پرسشنامه‌های خودگزارش‌دهی که می‌تواند با سوگیری همراه باشد، وجود داشت. بر اساس نتایج به دست آمده، پیشنهاد می‌شود برنامه‌های آموزشی مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی و ابزارهای دیجیتال برای افزایش آگاهی طراحی گردد، کارگاه‌های عملی همراه با بهره‌گیری از شبیه‌سازهای دیجیتال به منظور تقویت مهارت‌های عملی برگزار شود و همچنین محتوای آموزشی مرتبط با ارتودنسی به برنامه‌های درسی اضافه شده و بر آموزش‌های بالینی تأکید بیشتری صورت گیرد.

 

نتیجه‌گیری

آگاهی دانشجویان دندانپزشکی مقطع بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از درمان‌های ارتودنسی در سطح خوب بود و با افزایش سن و تجربه بالینی بهبود می یافت. استفاده محدود از رسانه‌های تصویری نشان‌دهنده فرصت بهبود آموزش از طریق ابزارهای دیجیتال است. پیشنهاد می‌شود برنامه‌های آموزشی مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی، کارگاه‌های عملی و شبیه‌سازهای دیجیتال طراحی شوند تا آگاهی دانشجویان و کیفیت خدمات دندانپزشکی ارتقا یابد.

 

تشکر و قدردانی

از معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای حمایت مالی این مطالعه قدردانی می‌کنیم. این مطالعه از پایان‌نامه دکترای عمومی دندانپزشکی با شماره 4021246 استخراج شده‌است.

 

تضاد منافع

تمامی نویسندگان اظهار می‌دارند که هیچ‌گونه تعارض منافعی در این پژوهش وجود ندارد.

  1. AraúJo, EustáQuio Recognizing and correcting developing malocclusions : A problem-oriented approach to orthodontics. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons Inc.; 2016. P.3.
  2. Bilgic F, Gelgor IE, Celebi AA. Malocclusion prevalence and orthodontic treatment need in central Anatolian adolescents compared to European and other nations' adolescents. Dent Press J Orthod 2015;20(6):75-81.
  3. Bos A, Hoogstraten J, Prahl-Andersen B. Expectations of treatment and satisfaction with dentofacial appearance in orthodontic patients. Am J Orthod Dentofacial Orthop 2003;123(2):127-32.
  4. Bozorgmehr E, Shirzaee N, Deghatipour M. The effect of educational intervention on accuracy of healthcare providers in referring oral health target groups to the dentists. J Mashhad Dent Sch 2024;48(2):609-15.
  5. Mohebbi SZ, Rabiei S, Yazdani R, Virtanen I. Investigation of the self-confidence of family physicians and primary care providers regarding dental caries diagnosis and oral health counselling and the associated factors. J Mashhad Dent Sch 2019;43(1):33-44.
  6. Mohebbi SZ, Virtanen JI, Vahid-Golpayegani M, Vehkalahti MM. A cluster randomised trial of effectiveness of educational intervention in primary health care on early childhood caries. Caries Res 2009;43(2):110-8.
  7. Kerosuo H, Abdulkarim E, Kerosuo E. Subjective need and orthodontic treatment experience in a Middle East country providing free orthodontic services: A questionnaire survey. Angle Orthod 2002;72(6):565-70.
  8. Liu J, Qiao H. Knowledge and awareness of students towards early orthodontic treatment. Eur J Dent Educ (Published online ahead of print). 2025.
  9. Agrawal RA. Knowledge, attitude and perception of orthodontic treatment among dental students. Int J Dent Res 2017;6(1):3-5.
  10. Dadgar S, Armin M, Ebrahimpour A, Moosazadeh M, Yousefi S, Sobouti F. Awareness of students in mazandaran university of medical sciences about orthodontic treatment. J Mazand Univ Med Sci 2019;29(175):98-106.
  11. Zoheiri The study of medical students’ knowledge about orthodontic treatment in Ardabil in 2013 [MD Thesis]. Iran. Dent Sch Ardabil Univ Med Sci; 2013. (Persian)
  12. Shubayr MA, Kruger E, Tennant M. Oral health providers' views of oral health promotion in Jazan, Saudi Arabia: A qualitative study. BMC Health Serv Res 2023;23(1):214.
  13. Sultan H, Abid R, Ghani M, Ashfaq A, Shahid R, Hasan S. Comparison of knowledge, self-perception about malocclusion and orthodontic treatment need amongst undergraduate dental students. Clin Investig Orthod 2024;83(2):87-95.
  14. Ebrahimpour A, Rajabali F, Yazdanfar F, Azarbad R, Nodeh MR, Siamian H, et al. Social network sites as educational factors. Acta Inform Med 2016;24(2):134-8.
  15. Shahrul AI, Pauzzi ER, Abas NDA, Yahya NA, Khan KM, Nor MM. To assess the knowledge, awareness, and perception of non-dentists offering orthodontic treatment among the Malaysian young adult population. BMC Public Health 2024;24(1):3224.
  16. Adegbite K, Ogunbanjo B, Ajisafe O, Adeniyi A. Knowledge of orthodontics as a dental specialty: A preliminary survey among lasucom students. Ann Med Health Sci Res 2012;2(1):14-8.
  17. Çınarsoy Ciğerim S, Sezen Erhamza T. Evaluation of awareness and knoسسwledge of orthodontic treatment among primary and secondary school students: A cross-sectional epidemiological school study. APOS Trends Orthod 2021;11(2):140-7.