بررسی دیدگاه اساتید در مورد کاربرد واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در آموزش دندان پزشکی: مطالعه پدیدارشناسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 بلوار مفتح غربی دانشکده دندانپزشکی

2 دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران

3 دانشجوی دندانپزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران

10.22038/jmds.2025.26189

چکیده

چکیده
مقدمه: واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، شبیه‌سازی مصنوعی کامپیوتری از یک محیط واقعی است. هدف این مطالعه، بررسی دیدگاه و تجربه اساتید در مورد کاربرد واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در آموزش دندانپزشکی بود.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر، به صورت کیفی و به روش پدیدارشناسی در سال 1403 انجام شد. با 12 نفر از اساتید دانشکده دندانپزشکی رفسنجان مصاحبه انجام شد و  از روش نمونه‌گیری هدفمند استفاده گردید. پس از کسب اطمینان از اشباع، انجام مصاحبه‌ها متوقف شد. برای تعیین دقت و اعتبار داده‌ها، پژوهشگر پس از کدگذاری داده‌ها، از شیوه متداول تعیین روایی کیفی، بررسی توسط مشارکت کننده استفاده نمود. جهت فرایند تحلیل در مراحل اول و دوم از نرم افزار MAXQDA نسخه 10 استفاده شد.
یافته­ها: پس از تجزیه و تحلیل مصاحبه‌های انجام گرفته، 5 طبقه اصلی و چهارده طبقه فرعی شناسایی گردید. 1)ارتقای کیفیت آموزش: آموزش همه جانبه،آموزش عدالت محور و ارائه خدمات نوین. 2)متناسب سازی آموزش با نیازها: ابزار آموزشی و تربیت نیروی انسانی کارآمد، 3)بسترسازی آموزشی: برنامه‌ریزی کلاسیک،تدریس فناورانه و مدیریت هوشمند، 4)نادیده گرفتن نیازهای آموزشی آینده: موانع انگیزشی، موانع زیرساختی و عدم درک شرایط واقعی. 5)توانمندسازی یادگیرندگان: افزایش مهارت، ارتقای سطح یادگیری و یادگیری ماندگار بودند.
نتیجه گیری: تجارب اساتید از کاربرد واقعیت افزوده و مجازی بیان‌گر ارتقای کیفیت آموزش، تناسب آموزش با نیازهای جامعه و توانمندسازی یادگیرندگان می‌‌باشد. برای استفاده بهتر از این دو فناوری، بسترسازی آموزشی و مدیریت هوشمند لازم است. این دو فناوری با موانعی روبرو هستند که برنامه‌ریزی موجب کم شدن این موانع می‌شود.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Exploring Faculty Perspectives on the Use of Augmented and Virtual Reality in Dental Education: A Phenomenological Study

نویسندگان [English]

  • Najmeh Sarafraz 1
  • elham shakiba 2
  • Hossein Mollaei Fard 3
1 Assistant Professor of Periodontics Department of Periodontics, School of Dentistry Rafsanjan University of Medical Sciences Rafsanjan, Iran.
2 School of Dentistry, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran
3 Dental student, School of Dentistry, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran
چکیده [English]

Background: Augmented reality (AR) and virtual reality (VR) are computer-generated simulations of a real environment. This study aimed to explore dental faculty members’ perspectives and experiences regarding the use of AR and VR  in dental education.
Methods and Materials: The present qualitative study was conducted from January to April 2023 using a phenomenological approach. Twelve faculty members of Rafsanjan Dental School were selected through purposive sampling. Qualitative data were collected through in-depth semi-structured interviews with open-ended questions. Interviews were audio recorded and transcribed the same day. Interviews continued until data saturation was achieved. To ensure the accuracy and credibility of the findings, participants were asked to review the initial coded data. Qualitative data were analyzed via thematic analysis using MAXQDA software version 10 in two phases.
Results: Five main themes and fourteen pertaining subthemes emerged from analyzing the interviews: 1) Improving education quality: comprehensive education, equity-oriented teaching, and the provision of innovative services. 2) Tailoring education to student needs: using modern teaching tools and training skilled dental professionals. 3) Establishing educational infrastructure: curriculum planning, technology-enhanced teaching, and intelligent management. 4) Neglecting future educational needs:  motivational challenge, infrastructural barriers, and a lack of understanding of real-world conditions. 5) Empowering learners: skill enhancement, enhanced learning, and sustained learning.
Conclusion:  Faculty experiences suggest that AR and VR can enhance educational quality, better align dental education with societal needs, and empower students. To optimize their implementation, robust infrastructure and smart educational management are essential. Addressing current challenges through strategic planning can reduce obstacles and facilitate the effective integration of these technologies in dental education
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Augmented Reality
  • Dental Education
  • Phenomenology
  • Virtual Reality