Document Type : original article
Authors
1 DDS, MSc, Assistant Professor, Orthodontic Research Center, Dept of Orthodontic, School of Dentistry, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran.
2 DDS, MSc, Orthodontist
3 DDS, MSc, Professor, Orthodontic Research Center, Dept of Orthodontic, School of Dentistry, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran.
4 Undergraduate Student, Student Research Committee, School of Dentistry, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran.
Abstract
Keywords
مقدمه
انجمن دندانپزشکان آمریکا در سال 1950 علم ارتودنسی را به عنوان یکی از شاخههای تخصصی دندانپزشکی پذیرفت.(1) موارد متعددی از درمانهای ارتودنسی به صورت بالقوه در محدوده کاری دندانپزشکان عمومی میباشد.(2) خط مشی انجمن دندانپزشکان آمریکا نیز چنین بیان میکند که فارغالتحصیلان باید قادر به طراحی و تنظیم یک دستگاه فضانگهدارنده باشند و به علاوه با حرکات تک دندانی و یا قسمتی از قوس دندانی با استفاده از وسایل فعال درمانی آشنایی پیدا کنند.(3) یکی از عوامل دخیل در فعالیت دندانپزشکان در حیطه ارتودنسی، سیر تکامل و توسعه تکنیکهای ارتودنسی است. در حقیقت ارتودنسی در حال آسان شدن است و با ظهور بندهای پیش ساخته، براکتهای قابل باند، سیمهای نیکل- تیتانیوم میزان مداخله دندانپزشکان عمومی در حیطه ارتودنسی افزایش یافته است.(4) در مطالعه Wolsky و همکاران(5)، درصد بالایی از دندانپزشکان عمومی ایالت میشیگان (3/76 درصد) درمانهای ارتودنسی را به بیمارانشان ارائه مینمودند. این درصد در مورد درمانهای جامع ارتودنسی 3/19 درصد و در مورد درمانهای ارتودنسی محدود 57 درصد بود. در بررسی Jacobs و همکاران(6)، دو سوم دندانپزشکان عمومی Iowa به نوعی خدمات ارتودنسی را ارائه مینمودند. در میان دندانپزشکانی که خدمات ارتودنسی را ارائه مینمودند، 6/89 درصد درمانهای پیشگیرانه و مداخلهای انجام میدادند.
در مطالعه Galbreath و همکاران(7)، حدود 3/1 از دندانپزشکان عمومی گزارش دادند که عمده آموزش ارتودنسی خود را در طی دوره تحصیل کسب نمودند و 22 درصد آنها نیز عنوان کردند که عمده آموزش خود را در سمینارهای مدون باز آموزی کسب نمودهاند. شایعترین مشکلاتی که توسط دندانپزشکان تحت درمان قرار گرفت به ترتیب شامل فضانگهدارنده (57 درصد) و کراسبایتهای قدامی (37 درصد) بود. در مطالعه شکفتهراد و احمدی متمایل(8)، 1/58 درصد و در مطالعه ساعدی و سناوندی(3)، 6/44 درصد دندانپزشکان عمومی خدمات ارتودنسی را به بیماران خود ارائه مینمودند.
Mc Gann(9) نیز در یک بررسی به این نتیجه رسید که دو سوم از دندانپزشکان عمومی آمریکا درمانهای ارتودنسی را انجام میدهند. در مطالعه Koroluk و همکاران(10) 92 درصد از متخصصان اطفال و 18 درصد از دندانپزشکان عمومی درمانهای جامع ارتودنسی را انجام میدادند. Dugoni و همکاران(11) نیز گزارش کردند که 55 درصد درمانهای ارتودنسی در کالیفرنیا توسط غیرمتخصصین انجام میگیرد. در یک بررسی در کانادا نیز مشخص شد که بین 20 تا 34 درصد از بیماران ارتودنسی ثابت جامع توسط دندانپزشکان عمومی درمان میشوند.(12)
شناخت دقیق از خدمات ارتودنسی ارائه شده توسط دندانپزشکان عمومی در هر منطقهای ضروری به نظر میرسد تا با شناخت کمبودهای موجود در این زمینه برنامه ریزی مناسب جهت اعتلائ سطح دانش و مهارت این قشر وسیع درمانگر توسط مسئولین ذیربط صورت گیرد. از آن جایی که مطالعات محدودی(8و3) در ارتباط خدمات ارتودنسی ارائه شده توسط دندانپزشکان عمومی در سطح کشور وجود دارد و با توجه به نقش مهم و گسترده دندانپزشکان در درمانهای ارتودنسی پیشگیرانه، مطالعه حاضر به منظور بررسی نوع و میزان خدمات ارتودنسی ارائه شده و همچنین بررسی دلایل عدم ارائه این خدمات توسط دندانپزشکان شاغل در سطح شیراز طراحی شد.
مواد و روشها
دراین پژوهش مقطعی- توصیفی با استفاده از اسامی و آدرس دندانپزشکان شهر شیراز و حجم نمونه در نظر گرفته شده، روش نمونهگیری طبقهای مورد استفاده قرار گرفت، تا از مناطق مختلف شهر شیراز سهمی متناسب از حجم نمونه اختصاص یابد. ابتدا تعداد حدودی دندانپزشکان در هر یک از مناطق شیراز مشخص گردید. سپس به هر یک از دندانپزشکان یک کد اختصاص داده شد و نمونهگیری تصادفی توسط جدول اعداد تصادفی به گونهای انجام شد که تعداد نمونههایی که از مناطق مختلف انتخاب میشود متناسب با تعداد دندانپزشکان شاغل در مناطق مربوطه باشد. پرسشنامهای خود ساخته با ایدهای کلی از مطالعه Galbreath و همکاران(10) طراحی شد (ضمیمه) و روایی محتوایی آن توسط سه ارتودنتیست با تجربه مورد تایید قرار گرفت. این پرسشنامه علاوه بر ارزیابی اطلاعات دموگرافیک (شامل سال تولد، جنس، سال فارغ التحصیلی و ...) دارای یازده سئوال دیگر نیز بود که بخشی از این سوالات به دانشگاه محل تحصیل و محل ارائه خدمات دندانپزشکی اختصاص داشت. در بخشی دیگر میزان مهارت ارتودنسی کسب شده در دانشگاه و بهترین منبع کسب مهارت ارتودنسی از دیدگاه شرکتکنندگان مورد ارزیابی قرار گرفت. میزان و نوع خدمات ارتودنسی ارائه شده توسط دندانپزشکان و نوع مکانوتراپی استفاده شده نیز مورد پرسش واقع شد. در پرسشی نیز دلایل عدم ارائه خدمات ارتودنسی و راه حلهای آن توسط شرکتکنندگان مورد ارزیابی قرار گرفت. از بین حدود 400 دندانپزشک شاغل در شهر شیراز، 115 نفر از دندانپزشکان عمومی مراکز درمانی خصوصی و دولتی مناطق مختلف طبق توضیح داده شده انتخاب شدند و پرسشنامه تهیه شده در محل کار به ایشان ارائه گردید. دندانپزشکانی که تمایل به همکاری در این طرح را نداشتند از مطالعه حذف شدند. اهداف طرح پژوهشی توضیح داده شد و اطمینان داده شد که پاسخهای داده شده محرمانه تلقی شده و بدون نام و آدرس، نگهداری و آنالیز خواهد گردید. شرکتکنندگان پرسشنامههای ارائه شده را مطالعه نمودند و بسته به دریافت خود به سؤالات آن پاسخ دادند. پرسشنامههای تکمیل شده یا در همان جلسه جمعآوری گردید و یا در صورت تمایل شرکتکننده تاریخ و ساعت دیگری برای جمعآوری آن تعیین گردید. از میان دندانپزشکانی که تحت مطالعه قرار گرفتند یازده دندانپزشک (5/9 درصد) پرسشنامههای خود را بازنگرداندند. هفت پرسشنامه (6 درصد) عودت داده شده نیز ناخوانا و یا ناقص تشخیص داده شد. لذا از 115 پرسشنامه توزیع شده تعداد 97 عدد (3/84 درصد) در مطالعه شرکت داده شد.
بعد از تکمیل و بررسی دقیق دادهها، اطلاعات با استفاده از نرم افزار آماری SPSS با ویرایش 18 وارد رایانه شده و تجزیه و تحلیل گردید. اطلاعات دموگرافیک و نیز توزیع پاسخهای داده شده به هر یک از سؤالات با استفاده از ابزارهای توصیفی مورد بررسی قرار گرفت. از آنالیز آماری Chi-square جهت بررسی تفاوتهای آماری در گروههای مورد نظر استفاده شد. سطح معنیداری آنالیز آماری 05/0>P تعیین گردید.
یافتهها
دامنه سنی دندانپزشکان شرکتکننده از 24 تا 80 سال با میانگین سنی 6/8±2/43 سال بود. با وجود توزیع گسترده سنی، گروه سنی 42 تا 46 سال سهم بزرگی (34 نفر، 35 درصد) از شرکتکنندگان را به خود اختصاص داده بود. در زمان جمعآوری اطلاعات میزان تجربه شرکتکنندگان با توجه به سال فارغ التحصیلی بین 5/0 تا 43 سال با میانگین 3/8±3/15 سال بود. تعداد آقایان شرکتکننده (74 نفر، 3/76 درصد) بیش از تعداد خانمها (23 نفر، 7/23 درصد) بود. بیشتر شرکتکنندگان (84 نفر، 6/86 درصد) دارای فعالیت خصوصی در مطب بودند و در یکی از دانشگاههای مادر (71 نفر، 1/73 درصد) تحصیل کرده بودند. تنها 9 نفر در دانشگاههای خارج از کشور تحصیل کرده بودند و 17 نفر باقی مانده نیز از سایر دانشگاههای کشور فارغ التحصیل شده بودند.
در جواب سؤال «بیشتر مهارتهای ارتودنسی خود را از چه طریقی کسب کرده اید؟» بیشتر شرکتکنندگان دوره «تحصیلات دانشگاهی» را انتخاب کردند (جدول 1). بیش از نیمی از شرکتکنندگان (57 درصد) میزان مهارتهای کسب شده خود در زمان تحصیلات دانشگاه را ضعیف توصیف کردند. براساس تست آماری
Chi-Square رتبه خود ارزشیابی مهارتهای کسب شده بین فارغالتحصیلان دانشگاههای مختلف تفاوت معنیداری نداشت (52/0P=).
فراوانی انواع خدمات ارتودنسی ارائه شده توسط دندانپزشکان در جدول 2 ارائه شده است. 50 نفر (5/51 درصد) هیچ نوع از خدمات ارتودنسی را انجام نمیدادند. در مورد مراحل تکامل دندانی که توسط شرکتکنندگان تحت درمان قرار میگیرند، اوایل دوره دندانی مختلط بیش از سایر دورههای دندانی (24 نفر، 7/24 درصد) تحت درمان قرار میگرفت. در ارتباط با درصد ساعت کاری اختصاص یافته به ارتودنسی بیش از 3/1 شرکتکنندگان کمتر از 10 درصد ساعت کاری خود را به درمانهای ارتودنسی اختصاص میدادند. در مورد دلایل عدم ارائه خدمات ارتودنسی، «عدم دریافت آموزش مناسب در این زمینه» به عنوان مهمترین عامل توسط دندانپزشکانی که این نوع درمانها را انجام نمیدادند، معرفی گردید (نمودار 1). در همین زمینه، ایجاد تغییر در سیستم آموزشی دانشگاه توسط 75 نفر (3/77 درصد) شرکتکنندگان به عنوان راهکاری جهت آموزش مناسبتر دندانپزشکان انتخاب شد. 50 نفر (5/51 درصد) از شرکتکنندگان برگزاری کارگاههای آموزشی توسط دانشگاهها را جهت آموزش مناسبتر دندانپزشکان انتخاب نمودند و سمینارهای منظم بازآموزی تنها توسط 27 نفر (8/27 درصد) از شرکتکنندگان انتخاب شد. در مورد نوع مالاکلوژن تحت درمان دندانپزشکان، 40 نفر (2/41 درصد) از شرکتکنندگان هیچ نوع مالاکلوژنی را درمان نمیکردند. میزان مشارکت دندانپزشکان در درمان مواردی مانند وجود فضا بین دندانها، شلوغی دندانها Spacing، Crowding و تعبیه فضانگهدارنده بیش از بقیه موارد بود. (نمودار 2).
جدول 1 : توزیع فراوانی شرکتکنندگان بر اساس انتخاب بهترین منبع کسب مهارتهای ارتودنسی
منبعی که بیشترین مهارت از آن کسب شده است |
تعداد شرکت کنندگان |
درصد شرکت کنندگان |
دوره تحصیلات دانشگاهی |
77 |
3/79 |
دورههای کوتاه مدت ارتودنسی |
17 |
5/17 |
دورهها و سمینارهای باز آموزی |
3 |
1/3 |
جدول 2 : توزیع فراوانی شرکتکنندگان بر اساس انواع خدما ت ارتودنسی که ارائه میدهند.
نوع خدمات ارتودنسی ارایه شده |
تعداد شرکت کنندگان |
درصد شرکت کنندگان |
هیچ نوع درمان |
50 |
5/51 |
فقط درمانهای متحرک |
20 |
0/21 |
فقط درمانهای ثابت جانبی (محدود) |
7 |
2/7 |
همه نوع درمان ثابت |
4 |
4/1 |
درمانهای متحرک و ثابت جانبی |
15 |
4/15 |
همه نوع درمان متحرک یا ثابت |
1 |
0/1 |
نمودار 1 : توزیع فراوانی دلایل عدم ارائه خدمات ارتودنسی توسط شرکت کنندگان
نمودار 2 : توزیع فراوانی شرکتکنندگان بر اساس نوع مالاکلوژنی که درمان میکنند.
در ارتباط با نوع ابزارهای ارتودنسی (مکانوتراپی) مورد استفاده دندانپزشکان، بیش از 3/1 (38 نفر) شرکتکنندگان از دستگاههای متحرک شامل فنر جهت درمانهای ارتودنسی استفاده میکردند که بیش از کاربرد پلاکهای پیچ دار بود. (نمودار 3).
طبق نتایج این مطالعه 48 درصد (35 نفر از 73 نفر) از شرکتکنندگان مرد درمانهای ارتودنسی را انجام میدادند و این میزان در مورد شرکتکنندگان زن 52 درصد (12 نفر از 23 نفر) بود. ارائه خدمات ارتودنسی بین شرکتکنندگان مرد و زن از نظر آماری فاقد تفاوت معنیدار بود (813/0=P).
از بین فارغالتحصیلان دانشگاههای مادر 52 درصد (36 نفراز 69 نفر) و سایر دانشگاهها 50 درصد (8 نفر از 16 نفر) خدمات ارتودنسی را انجام میدادند که تفاوت آماری معنیداری نداشتند. (568/0=P) فارغالتحصیلان دانشگاههای خارج از کشور 22 درصد (2 نفر از 9 نفر) نسبت به سایر فارغالتحصیلان با درصد کمتری خدمات ارتودنسی را ارائه میدادند.
افرادی که سابقه کاری کمتری داشتند (کمتر از 15 سال) نسبت به افراد با سابقه کاری بیشتر (بیشتر از 15 سال) با درصد بیشتری به ارائه خدمات ارتودنسی میپرداختند ولی این تفاوت از نظر آماری معنیدار نبود. (103/0=P) جالب توجه است که درصد شرکتکنندگان با سابقه کاری بیش از 30 سال که خدمات ارتودنسی را ارائه میدادند به میزان چشم گیری کاهش نشان میداد (نمودار 4).
نمودار 3 : توزیع فراوانی شرکتکنندگان براساس نوع اپلاینسهای ارتودنسی (مکانوتراپی) که مورد استفاده قرار میدهند.
ارتدنسی انجام نمی دهد ارتدنسی انجام می دهد |
نمودار 4 : توزیع فراوانی شرکتکنندگان که خدمات ارتودنسی انجام میدهند بر اساس سابقه کاری آنها
بحث
در این مطالعه عمده شرکتکنندگان مرد بودند و میانگین سنی آنها 6/8±2/43 سال بود. میانگین سابقه کاری شرکتکنندگان نیز 3/8±3/15 سال بود. اکثر شرکتکنندگان در این مطالعه فارغالتحصیل از دانشگاههای مادر بودند و دوره تحصیلات دانشگاهی را به عنوان مهمترین منبع کسب مهارت ارتودنسی خود انتخاب نمودند. دورهها و سمینارهای بازآموزی تنها توسط 3 نفر (3 درصد) از شرکتکنندگان به عنوان مهمترین منبع کسب مهارت ارتودنسی انتخاب شد. این امر میتواند حاکی از نقش ضعیف این دورهها و سمینارها در ارتقاء سطحی علمی و مهارتی دندانپزشکان باشد. در مطالعه Galbreath و همکاران(7) عمده شرکتکنندگان تحصیلات دانشگاهی را به عنوان منبع اصلی آموزش ارتودنسی خود انتخاب کردند. در مطالعه آنان، جایگاه سمینارهای مدون بازآموزی در آموزش ارتودنسی شرکتکنندگان بسیار بالاتر از مطالعه ما بود که میتواند نشاندهنده جایگاه واقعی این سمینارها در صورت اجرای صحیح و منظم آن باشد. در مطالعه حاضر عمده شرکتکنندگان سطح مهارت ارتودنسی کسب شده در دوره تحصیلات دانشگاهی را ضعیف دانستند که با نتایج مطالعه Galbreath و همکاران(7) مشابهت داشت. این امر ضرورت دقت بیشتر در ارائه آموزش مناسب ارتودنسی در دوره تحصیلات دانشگاهی را خاطر نشان میکند تا در دندانپزشکان توانایی لازم جهت ارایه خدمات ارتودنسی مورد نیاز جامعه به ویژه در بخشهای درمانی مداخلهای و پیشگیرانه را فراهم نماید. برگزاری کارگاههای منظم با کیفیت محتوایی مناسب شاید بتواند خلاء موجود در این زمینه را برطرف نماید.
حدود نیمی از شرکتکنندگان در این مطالعه هیچ نوع
درمان ارتودنسی را انجام نمیدادند که در مقایسه با مطالعات مشابه صورت گرفته در خارج از کشور(7-5) به میزان مشخص کمتر میباشد. در مطالعهای که توسط احمدی متمایل(8) صورت گرفت، میزان مداخله دندانپزشکان عمومی همدان در ارایه خدمات ارتودنسی بیشتر از مطالعه ما بود. در بررسی که توسط سناوندی(3) صورت گرفت، کمتر از نیمی از دندانپزشکان درمانهای ارتودنسی را انجام میدادند که به درصد مطالعه ما نزدیکتر میباشد. از بررسی مطالعات میتوان دریافت که میزان مشارکت دندانپزشکان ایران در ارایه خدمات ارتودنسی به شکل مشخصی کمتر از دندانپزشکان ایالت متحده میباشد.(7-5)
در مطالعه حاضر عمده شرکتکنندگانی که دست به درمانهای ارتودنسی میزدند، تنها درمانهای متحرک ارتودنسی را انجام میگرفت و انجام درمانهای ثابت جانبی یا محدود در مقام بعدی قرار میگیرد. در مطالعات مشابه خارجی(7و6) نیز ارائه درمانهای متحرک توسط دندانپزشکان عمومی بیش از درمانهای ثابت بوده است. بیش از یک سوم شرکتکنندگان مطالعه ما از دستگاههای متحرک شامل فنر، جهت درمانهای ارتودنسی استفاده میکردند که میزان شیوع کاربرد آن بیش از دستگاههای متحرک پیچدار بود. Galbreath و همکاران(7) نیز گزارش کردند که دستگاههای متحرک شامل فنر بیشترین کاربرد را توسط دندانپزشکان دارد. در مطالعه احمدی متمایل(8) نیز نتایجی مشابه به دست آمد.
بر طبق نتایج به دست آمده از این مطالعه درصدی از شرکتکنندگان که از دستگاههای فانکشنال استفاده میکردند بیشتر از شرکتکنندگانی بود که از دستگاههای هدگیر و فیس ماسک استفاده میکردند. در مطالعه Galbreath و همکاران(7) نیز فانکشنال جزو دستگاههای پرکاربرد توسط دندانپزشکان بود. در مطالعه احمدی متمایل(8) نیز بیش از نیمی از دندانپزشکان شهر همدان که ارتودنسی انجام میدادند، از دستگاه فانکشنال در درمانهای خود استفاده میکردند. با توجه به شیوع بالاتر و نیز پیش آگهی مناسبتر درمان مالاکلوژن کلاس II نسبت به کلاس III این مساله دور از ذهن نمیباشد.
طبق گزارش Galbreath و همکاران(7) و همینطور Jacobs و همکاران(6) درصد بیشتری از دندانپزشکان از وسایل ارتودنسی ثابت نسبت به فانکشنال استفاده میکنند. در مطالعه ما و مطالعه احمدی متمایل(8) میزان کاربرد فانکشنال توسط دندانپزشکان بیشتر از ارتودنسی ثابت بود.
میزان کاربرد تکنیک ثابت اج وایز و MBT در میان دندانپزشکان مطالعه ما تقریباً مشابه بوده و کمی بیشتر از 10 درصد جمعیت مورد مطالعه را شامل میشد. میزان مشارکت دندانپزشکان در این مطالعه در درمان مشکلات ارتودنسی دوره دندانی مختلط (به ویژه اوایل دوره) بیش از سایر دورههای دندانی بود. بر طبق مطالعه Galbreath و همکاران(7) مداخله دندانپزشکان در دوره دندانی دائمی بیشتر میباشد که این امر میتواند متاثر از مداخله بیشتر دندانپزشکان مطالعه آنان در ارایه درمانهای ثابت ارتودنسی نسبت به مطالعه ما باشد. بیش از 85 درصد (86 نفر) شرکتکنندگان در این مطالعه، کمتر از 10 درصد زمان کاری خود را صرف درمانهای ارتودنسی میکنند و کمی بیشتر از 10 درصد (11 نفر) شرکتکنندگان نیز زمان کاری بیشتر از 10 درصد را صرف درمانهای ارتودنسی میکنند که با درصدهای به دست آمده از مطالعه Galbreath و همکاران(7) مشابهت دارد. بر طبق مطالعه Wolsky و همکاران(5)، 15 درصد شرکتکنندگان زمان کاری معادل 26 تا 50 درصد را به درمانهای ارتودنسی اختصاص میدهند که صرف این زمان کاری در میان دندانپزشکان مطالعه ما تنها در 1 درصد شرکتکنندگان مشاهده شد. اکثر شرکتکنندگان در این مطالعه مهمترین دلیل عدم ارایه درمانهای ارتودنسی را عدم دریافت آموزش مناسب در این زمینه عنوان کردند و با اختلاف مشخصی بعد از آن دلایلی مانند ماهیت درمانهای ارتودنسی و عدم علاقه به درمانهای ارتودنسی به عنوان دلایل عدم انجام درمانهای ارتودنسی انتخاب شدند. این مساله میتواند نقش آموزش مناسب در میزان ارائه خدمات ارتودنسی توسط دندانپزشکان عمومی را خاطر نشان سازد. بیشترین موارد درمانی انجام شده توسط دندانپزشکان این مطالعه شامل قرار دادن فضانگهدار و درمان وجود فضا یا شلوغی دندانها بود. با این وجود تنها یک سوم (31 نفر) شرکتکنندگان ما از فضانگهدار در درمانهای خود استفاده میکردند که نسبت به مطالعه Galbreath و همکاران(7) که در آن بیش از 50 درصد دندانپزشکان از فضانگهدار استفاده میکردند، به طور مشخص پایینتر است. با این حساب میتوان نتیجه گیری نمود که تاکید بر نقش فضانگهدار وآموزش مناسبتر آن در دورههای آموزشی از اهمیت خاصی برخوردار است. میزان مشارکت دندانپزشکان مطالعه حاضر در انجام درمان Serial extraction، تنها به میزان 4 درصد (4 نفر) بود، در حالی که این نوع مشارکت در مطالعه Jacobs و همکاران(6) به میزان 3/72 درصد گزارش شد. موارد مذکور نشاندهنده نقش کم رنگ دندانپزشکان این مطالعه در انجام درمانهای پیشگیرانه و مداخلهگر میباشد. کمی بیش از 20 درصد شرکتکنندگان مطالعه ما، عادات دهانی (21 نفر) و کراسبایت قدامی (23 نفر) بیماران را درمان میکردند. این نوع درمانها طبق مطالعه Galbreath و همکاران(7) توسط بیش از 30 درصد شرکتکنندگان ارایه میگردد.
درصد بیشتری از شرکتکنندگان این مطالعه به درمان مشکلات اسکلتی و دندانی کلاس II نسبت به مشکلات اسکلتی و دندانی کلاس III پرداختند. این مساله با توجه به شیوع بالاتر و نیز قابل پیشبینیتر بودن درمان مشکل کلاس II نسبت به مشکل کلاس III قابل توجیه میباشد. در ضمن میزان مشارکت دندانپزشکان در درمان
اپن بایت، بیشتر از دیپ بایت میباشد.
درصد شرکتکنندگان مرد و زن که خدمات ارتودنسی را انجام میدادند فاقد تفاوت آماری معنیدار بود (813/0=P). بین شرکتکنندگانی که از دانشگاههای مادر و غیرمادر فارغ التحصیل شده بودند تفاوت آماری معنیدار در ارایه خدمات ارتودنسی وجود نداشت. اما درصد بسیار پایینی از فارغالتحصیلان دانشگاههای خارج کشور نسبت به فارغالتحصیلان دانشگاههای داخلی، درمانهای ارتودنسی را انجام میدادند. این امر میتواند متأثر از تفاوت موجود در سطح آموزشی دانشگاههای داخل و خارج از کشور باشد.
در این مطالعه دندانپزشکان با سابقه کاری کمتر (زیر 15 سال) نسبت به دندانپزشکان باسابقهتر (بالای 15 سال) مشارکت بیشتری در درمانهای ارتودنسی داشتند. در مطالعه سناوندی(3) و همین طور مطالعه Galbreath و همکاران(7) نیز گزارش شد که دندانپزشکان با سابقه کاری کمتر، به میزان بیشتری به درمانهای ارتودنسی میپردازند که با مطالعه حاضر مشابهت دارد.
نتیجه گیری
نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که اکثر شرکتکنندگان دوره تحصیلات دانشگاهی را به عنوان مهمترین منبع کسب مهارت ارتودنسی خود انتخاب نمودند. حدود نیمی از آنها هیچ نوع درمان ارتودنسی را انجام نمیدهند و عمده شرکتکنندگانی که دست به درمانهای ارتودنسی میزنند، تنها درمانهای متحرک ارتودنسی را انجام میدهند. بیش از یک سوم شرکتکنندگان از دستگاههای متحرک شامل فنر، جهت درمانهای ارتودنسی استفاده میکنند. میزان کاربرد تکنیک ثابت اج وایز و MBT در میان دندانپزشکان تقریباً مشابه بوده و کمی بیشتر از 10 درصد جمعیت مورد مطالعه را شامل میشود. اکثر شرکتکنندگان در این مطالعه مهمترین دلیل عدم ارایه درمانهای ارتودنسی را عدم دریافت آموزش مناسب در این زمینه عنوان کردند.
تشکر و قدردانی
مقاله حاضر منتج از پایان نامه دانشجویی دکتر محمد تقی محبی با شماره پایان نامه 1355 در دانشگاه علوم پزشکی شیراز میباشد. مراحل آماری آن توسط دکتر وثوقی در مرکز توسعه پژوهش دانشکده دندانپزشکی انجام گرفته است که بدین وسیله قدردانی میگردد.
ضمیمه کد پرسشنامه : ...................... لطفاً پاسخ مورد نظر هر سوال را در کنار گزینه مربوطه مشخص کنید. تاریخ تکمیل : / / 1. سال تولد : جنسیت : 1) مرد 2) زن سال فارغ التحصیلی : |
2. عمده فعالیت شما جهت ارائه خدمات دندانپزشکی در کدامیک از مکانهای زیر صورت میگیرد ؟ 1) درمانگاه دولتی 2) درمانگاه خیریه 3) درمانگاه خصوصی 4) مطب |
3. تحصیلات دانشگاهی خود را در کدام دانشگاه گذرانده اید ؟ 1)دانشگاه مادر (تهران، شهید بهشتی، مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز) 2)دانشکاه غیرمادر 3)دانشگاه خارج از کشور |
4. بیشتر مهارتهای ارتودنسی خود را از چه طریق کسب کرده اید ؟ 1) دوره تحصیلات دانشگاهی 2) دورههای کوتاه مدت ارتودنسی 3) دورهها و سمینارهای باز آموزی |
5. به میزان مهارتهای ارتودنسی که در دوره تحصیل کسب نموده اید، چه رتبهای میدهید ؟ 1) عالی 2) معمولی 3) ضعیف |
6. چه نوع خدمات ارتودنسی را ارائه میدهید ؟ (در صورت لزوم بیش از یک گزینه) 1) هیچ 2) درمانهای متحرک 3) درمانهای جانبی (ثابت محدود) 4) درمانهای جامع (ثابت دو فک) |
7. کدامیک از مراحل تکامل دندانی را جهت درمان ارتودنسی انتخاب میکنید (در صورت لزوم بیش از یک گزینه) 1) دوره دندانهای دائمی 2) دوره دندانهای شیری 3) اوایل دوره دندانی مختلط 4) اواخر دوره دندانی مختلط 5) هیچکدام |
8. کدامیک از انواع درمانهای ارتودنسی را در کار خود انجام میدهید (در صورت لزوم بیش از یک پاسخ) 1) هیچ نوع درمان 2) پلاک متحرک شامل فنر 3) پلاک expansion با پیچ 4) Fixed rapid palatal expander 5) فیس ماسک 6) فانکشنال 7) هدگیر 8) تکنیک ثابت اج وایز 9) تکنیک ثابت (MBT) straight wire 10) Invisalign |
9. چند درصد از ساعات کاری خود را برای انجام درمانهای اردتونسی صرف میکنید ؟ 1) کمتر از 10 درصد 2) 25-10 درصد 3) 50-26 درصد 4) 75-51 درصد 5) بیش از 75 درصد |
10. در صورتی که خدمات ارتودنسی را ارائه نمیکنید چه دلیلی را برای آن متصور هستید ؟ (در صورت لزوم بیش از یک پاسخ) 1) فشردگی سایر خدمات و فقدان وقت کافی 2) عدم دریافت آموزش مناسب در این زمینه 3) عدم وجود امکانات کافی و مناسب در محل کار 4) ماهیت درمان ارتودنسی (پیچیدگی و طولانی بودن) 5) عدم علاقه به ارائه درمانهای ارتودنسی در صورتیکه دلیل دیگری وجود دارد ذکر فرمایید ؟ |
11. در صورتیکه ارائه خدمات ارتودنسی توسط دندانپزشکان رالازم و مفید میدانید، چه راهکارهای را جهت آموزش مناسبتر این قشر پیشنهاد میکنید ؟ 1) ایجاد تغییر در سیستم آموزشی دانشگاه 2) ارئه سمینارهای باز آموزی به شکل منظم 3) برگزاری کارگاهها توسط دانشگاه در صورتی که راهکارهای دیگری مد نظر دارید مرقوم فرمایید ؟ |
12. کدامیک از حالات زیر را به طور کلی درمان میکنید ؟ (در صورت لزوم بیش از یک گزینه) 1) Anterior cross – bite 2) Crowding, Spacing 3) Deep bite 4) Open bite 5) Molar uprighing 6) Space maintenance 7) Posterior cross-bite 8) Dental class II malocclusion 9) Skeletal class II malocclusion 10) Rotation/minor malposition 11) Ectopic eruption guidance 12) Space regaining 12) Habits 14) Dental class III malocclusion 15) skeletal class III malocclusion 16) Alignment of impacted teeth 17) Serial extraction 18) None of them |