Document Type : original article
Authors
1 Student of Dentistry, School of Dentistry, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
2 Assistant Professor, Department of Community Oral Health, School of Dentistry, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
Abstract
Keywords
مقدمه
دانش (knowledge) به مفهوم باور صادق موجه (justified true beliefs) در حیطه علوم تجربی از طریق بهکارگیری روشهای معتبر علمی قابل جستجو و دستیابی است.(1) این به معنای باوری است که اولاً صادق (صحیح) است و ثانیاً قابل توجیه و مبتنی بر شواهد و استدلال است. شبهعلم مجموعهای از باورها یا عملکردهایی است که به اشتباه بر اساس روش علمی تلقی میشوند.(2) شبهعلم، عبارت است از یک آگاهی کاذب که تلاش میشود به عنوان علم شناخته شود؛ موضوعی بحث برانگیز و پیچیده که به طور بالقوه خطری برای جامعه ایجاد میکند.(3) شبهعلم، نقطه مقابل علم حرفهای نیست بلکه سایه علم است. درواقع اگر علم را واجد یک هسته مرکزی و قابل قبول بدانیم، شبهعلم حواشی پیرامون این هسته مرکزی است که به تدریج و به شکل غیرقابل دفاعی تنیده شده است.(4)
یکی از جنبههای مهم فرهنگی هر جامعهای باورها و اعتقادات رایج و پذیرفته شده در آن جامعه است. بخشی از باورهای رایج در هر جامعه بر بنیانهای عقلانی مبتنی است، در حالی که بخشهایی از باورهای مورد پذیرش عموم یا گروههایی از جامعه ممکن است از پشتوانههای قابل دفاع عقلانی بیبهره باشند.(5)
از آنجا که درک علمی در مورد مفاهیم سلامت در طول تاریخ و به تدریج شکل گرفته است، در برهههای مختلف تاریخی و جوامع مختلف افسانههایی در مورد سلامت و بیماری قابل ردیابی است. حول و حوش سلامت دهان و حرفههای مرتبط که نمونه مدرن آن دندانپزشکی است به همین شکل باورهای گاه موهومی در جوامع مختلف مطرح بوده است که نه تنها در ذهنیت مردم بلکه در نگرش و رفتار آنها تأثیر داشته است.(6)
شکلگیری باورهای شبهعلمی، نامعتبر و خرافی، ریشه عمیقی در تاریخ و فرهنگ غالب یک جامعه دارد، بنابراین شکستن زنجیره انتقال این باورها فرایندی پیچیده و دشوار است.(7) همچنین بین سبکهای خاص زندگی و وجود اعتقادات خرافی رابطه معناداری کشف شده است.(8)
افسانهها اگرچه به عنوان اعتقادات غیرمنطقی در نظر گرفته میشود، اما به طور گستردهای در همه فرهنگها شیوع دارد.(9) همچنین باورهای خرافی با ضعف و فقر نیز در ارتباط هستند.(8) عقاید خرافی و نامعتبر در کسانیکه عقاید مذهبی و جنسیت زن دارند، پررنگتر است(10) و در افراد تحصیلکرده کمتر است.(11) اگرچه دندانپزشکی مدرن راه درازی را پیموده است، اما هنوز افسانههای دندانپزشکی زیادی وجود دارد که دهان به دهان از طریق نسلهای زیادی منتقل میشود. این افسانههای تداومیافته در مورد سلامت دهان جامعه میتوانند مانند یک مانع عمل کرده و مردم را از از مراقبتهای دندانی مناسب باز دارند.(12) از این روست که برای ارتقاء سطح بهداشت و سلامت دهان راهکار انتقال دانش جهت بهبود مراقبتهای بهداشتی از سوی جامعه علمی سلامت دهان پیشنهاد شده است،(13) چرا که باورهای ناموجه درباره سلامتی میتواند به نگرشهای منفی و رفتارهای غیرمولد منجر شود و آسیبهای جدی برای سلامت فرد و جامعه به دنبال داشته باشد.(15و14) مطالعات مشابهی در کشورهای هند و عربستان سعودی به دنبال آن بودهاند که این افسانههای نامعتبر رایج در میان مردم در مورد سلامت دهان را گردآوری کنند.(13و6)
از آنجا که براساس جستجوهای پژوهشگران، تاکنون مطالعه منسجمی برای گزارش باورهای تایید نشدهی ایرانیان درباره سلامت دهان انجام نشده است، هدف مطالعه حاضر آن بوده است که با روش کیفی فهرستی از باورهای شبهعلمی و نامعتبر ایرانیان درباره سلامت دهان را گردآوری کند.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر مطالعهای کیفی با رویکرد قومنگاری بوده است که در سال 1399 انجام شد. تمرکز رویکرد قومنگاری که مبنای این مطالعه بوده است، بر جامعه و فرهنگ بشری، باورها، ارزشها و نگرشهایی است که الگوهای رفتاری گروه خاصی از افراد را میسازند.(16) این پژوهش در کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه علوم پزشکی مشهد با کد اخلاق IR.MUMS.DENTISTRY.REC.1400.113 تصویب شد.
در مطالعه حاضر، برای دستیابی به فهرستی (تا حدامکان جامع) از باورهای شبهعلمی، نامعتبر و خرافی ایرانیان درباره مسائل مرتبط با سلامت و بیماریهای دهان و دندان از منابع زیر استفاده شد:
برای جستجوی اینترنتی، از آنجا که این جستجو نه در منابع علمی، بلکه باید در منابع عمومی و ادبیات عامه مردم انجام میشد، در جستجوگرهای عمومی از قبیل گوگل یا در شبکههای اجتماعی با جستجوی واژگانی از قبیل دندان، کرمخوردگی و درد دندان این مسیر ردیابی شد. این جستجو در شبکههای اجتماعی از قبیل کانالهای مختلف در تلگرام و اینستاگرام انجام گرفت که درمورد سلامتی و حیطه پزشکی بودند و روشهای سنتی پیشگیری یا درمان را شامل میشد.
فراخوان دندانپزشکان شاغل در ایران از طریق صفحه تلگرام و اینستاگرام پربازدیدترین شبکه خبری دندانپزشکی ایران (دندانه) صورت گرفت و از دندانپزشکان خواسته شد باورهایی را که از نظر آنها نامعتبر، شبهعلمی یا چه بسا خرافی هستند گزارش کنند.
برای جستجو در منابع مکتوب در گفتگو با مطلعان این حیطه به صورت گلولهبرفی چند کتاب مورد مطالعه قرار گرفت که مهمترین موارد آنها عبارت بودند از 'دیوان یاری(18و17) و 5 جلد کتاب طهران قدیم نوشته جعفر شهری(19) و کتاب خیاو یا مشکین شهر اثر غلامحسین ساعدی.(20)
بخش مهمی از باورها از طریق مصاحبه با مراجعهکنندههای دانشکده دندانپزشکی مشهد بهدست آمد که برای انجام درمانهای مختلف مراجعه کرده بودند. همچنین قسمتی از باورها از طریق مصاحبه با نمونه در دسترسی از افراد عادی جامعه با سطح تحصیلات متفاوت اعم از دکتری، لیسانس، کاردانی و کارشناسی، دیپلم و زیر دیپلم و همچنین افراد بیسواد بهدست آمده است که از نظر سنی متفاوت بودند. این افراد از نظر موقعیت زندگی شامل افراد شهرنشین و روستایی بودند و از نظر سطح فرهنگی تفاوت داشتند.
در بخش مصاحبه با نمونه در دسترسی از مراجعهکنندگان به دانشکده دندانپزشکی مشهد که به صورت طرح یک سوال باز انجام شد، از مصاحبهشوندگان خواسته شد درباره باورهای شخصی خود و اطرافیان فرد درباره سلامت دهان اطلاعات بدهد. با نظر تیم پژوهش یک سری از حیطههای مشهورتر سلامت دهان جهت تشویق مصاحبهشونده به صحبت کردن درباره باورهای خود و اطرافیانش طرح میشد- مثلاً: با طرح چنین پرسشهایی: "به نظر شما اصلا دندان چرا خراب میشود؟ به نظر شما وقتی دندان خراب میشود چه باید کرد؟ به نظر شما وقتی دندان درد میکند چه باید کرد؟ به نظر شما هرچند وقت یکبار باید به دندانپزشکی مراجعه کرد؟ به نظر شما هر چند وقت یکبار باید جرمگیری انجام شود؟" علاوه بر این پس از کاوش درباره باورهای فرد مصاحبهشونده از او پرسیده میشد:" از اطرافیانتان چه حرفهای جالبی در مورد سلامت و بیماری دندانها شنیدهاید؟" ضمن اینکه در مصاحبهها تلاش بر این شد که نظرات اطرافیان، دوستان و اقوام این افراد مورد کاوش قرار گیرد. در انتها تعداد افرادی که با آنها مصاحبه شد، 35 نفر بودند که شامل 15 مرد و 20 زن بودند. این افراد دارای تحصیلات متفاوت از بیسواد تا دکتری بودند و محدوده سنی آنها 20 تا 60 سال بود.
علاوه بر این با ارسال نامه به اساتید بخشهای مختلف دانشکده دندانپزشکی مشهد یا با انجام مصاحبه از آنها خواسته شد بر اساس تجربه کاریشان، شنیدههای خود را از باورهای شبهعلمی و نامعتبر مردم ایران در مورد سلامت دهان مکتوب کنند. 13 نفر از اساتید دانشکده دندانپزشکی مشهد (با تخصصهای ارتودنسی، اندودانتیکس، ترمیمی، بیماریهای دهان و پروتز) در این مرحله مشارکت کردند.
مهمترین شاخص برای ورود یک گزاره به این فهرست آن بود که این باور بر اساس مطالعات علمی مورد پذیرش جامعه دندانپزشکی، قابل دفاع نباشد یا شواهد کافی آن را تأیید نکند، و منابع غیرموجه از نظر علمی بدون استفاده از روششناسی علمی این باور را تبلیغ کنند. پس از استخراج اولیه باورها، با حذف باورهای تکراری، حذف باورهایی که به وضوح نامعتبر نبودند و حذف موارد کلی و مبهم، فهرست اولیه تهیه شد. تیم پژوهش در مرحله بعد با بازنویسی، مرتبکردن فهرست و اصلاح نگارشی، فهرست نهایی باورها را تکمیل کرد. شکل 1 به صورت شماتیک مراحل مطالعه حاضر را نشان میدهد.
یافته ها
در مطالعه کیفی حاضر، فهرستی از باورهای شبهعلمی و نامعتبر ایرانیان از پنج روش مختلف حاصل شد:
شکل 1 : شکل شماتیک مراحل پژوهش
در پایان کار فهرستی از 181 باور، که از نظر دندانپزشکان شبهعلمی یا نامعتبر بود، حاصل شد. این باورهای بهدست آمده طبقهبندی شدند و باورهایی که از نظر محتوا به موضوع مشترکی اشاره داشتند، در یک گروه قرار گرفتند. 11 گروه به دست آمده از تحلیل شماتیک دادهها در جدول 1 ذکر شدهاند.
جدول 1 : گروهبندی باورهای شبهعلمی گردآوریشده در مطالعه
گروهبندی باورهای شبهعلمی |
تعداد گویهها در گروه |
پیشگیری از پوسیدگی |
26 |
عوامل پوسیدگیزا یا آسیبزا برای دندان |
19 |
سفیدکردن دندان |
7 |
تسکین درد دندان |
32 |
درمان عفونت |
18 |
لثه و بیماریهای مربوط به آن |
11 |
بارداری |
3 |
سلامت دهان کودکان |
18 |
زخمهای دهان |
10 |
کشیدن دندان |
5 |
سایر موارد |
32 |
در گروه "سایر موارد" گزارههایی قرار داده شد که از نظر محتوا، در هیچ یک از گروههای ذکر شده جای نگرفتند و به صورت مجزا در یک گروه قرار گرفتند. فهرست گردآوریشده باورهای شبهعلمی و نامعتبر ایرانیان درباره سلامت دهان در این مطالعه به شرح زیر است:
الف) پیشگیری از پوسیدگی
ب) عوامل پوسیدگیزا یا آسیبزا برای دندان
پ) سفیدکردن دندان
ت) تسکین درد دندان
ث) درمان عفونت
ج) لثه و بیماریهای مربوط به آن
چ) بارداری
ح) کودکان
خ) زخمهای دهان
د) کشیدن دندان
ذ) سایر موارد
بحث
در فرهنگ عامه جوامع، باورهای متفاوت و متکثری در مورد مقولات مختلف وجود دارد که بسیاری از آنها با باورهای موجه و مورد قبول اهالی علم همسویی کامل ندارند. این باورهای نامعتبر میتوانند منشاء نگرشها و رفتارهایی شوند که با سلامتی و بهروزی مردم همسو نیست. از این رو جامعه علمی ناگزیر باید نسبت به این باورها توجه و حساسیت به خرج دهد، آنها را بشناسد و سپس به گفتگوی انتقادی و هوشمندانه با جامعه برای تصحیح تدریجی این باورها دست بزند. در این پژوهش تلاش شد فهرستی از باورهای عامه ایرانیان درباره سلامت و بیماریهای دهان و دندان که بر اساس یافتههای علمی تایید نشدهاند گردآوری شود. برای این کار از طریق جستجو در شبکههای اجتماعی و منابع مکتوب مرتبط با فرهنگ عامه، مصاحبه با اساتید دانشکده دندانپزشکی مشهد و گفتگو با بیماران و دندانپزشکان به فهرستی شامل 181 باور شبهعلمی منتج شد.
باورهای به دستآمده در این فهرست، اگرچه در ظاهر گزارههایی تجویزی و هنجاری در مورد سلامت دهان هستند، اما از جانب دانش مورد قبول جامعه دندانپزشکی با علامت سوالهای جدی مواجه است.
به عنوان مثال یکی از باورهای نامعتبر به دست آمده در این مطالعه این گزاره بود که فلوراید باعث خرابی دندان میشود. این در حالی است که تأثیر فلوراید در پیشگیری از پوسیدگی در مقالات فراوانی تایید شده است. در نیمه اول قرن بیستم ارتباط بین فلوراید طبیعی و کاهش شیوع پوسیدگی دندان کشف شد. مثلاً Mullane و همکاران و Pollick(22) در پژوهش خود به تأثیر فلوراید در کاهش شیوع پوسیدگی دندان تأکید کردند. علاوه بر این، رویکردهای مخالف با فلوراید که در رسانهها به تبلیغ اثرات جانبی منفی آن میپردازند، عموماً بر فلوراید سیستمیک تأکید دارند؛ حال آنکه بسیاری از کاربردهای فلوراید در دندانپزشکی به صورت موضعی توصیه میشود.
یکی دیگر از یافتههای این مطالعه این باور بود که تنها علت بوی بد دهان، بیماری لثه دانسته میشود. در حالی که در مقالات متفاوتی، علتهای متعددی برای هالیتوزیس یا بوی بد دهان ذکر شده است. Ferguson و همکاران(23) در مقاله خود ذکر کردند که یکی از علتهای بوی بد دهان، مشکلات لوزه و التهاب آن است. Bollen و Beikler(24) در مقاله خود ذکر کردند که مهمترین علت بوی بد دهان، شرایط داخل دهانی مانند بهداشت ناکافی دندان، پریودنتیت یا پوشش زبان است. اما علاوه بر اینها، اختلالات مرتبط با گوش و حلق و بینی، اختلالات گوارشی ممکن است در این مشکل مؤثر باشند.
باور نامعتبر دیگری که در این مطالعه کشف شد این بود که مسواک زدن با فشار بیشتر برای سلامت دهان بهتر است. این در حالی است که اگرچه ممکن است با اعمال فشار بیشتر حین مسواکزدن، دندانها ظاهرا تمیزتر به نظر آیند اما این کار عوارض نامطلوبی برای سلامت دهان در پی خواهد داشت. Khocht و همکاران(25) در پژوهش خود تاکید میکنند که هر چه مسواک سختتر باشد و محکمتر مسواک بزنیم باعث تحلیل لثه خواهد شد.
یکی دیگر از باورهای نامعتبر حاصل از این مطالعه این بود که قرص آهن باعث خرابی دندان میشود. Eshghi و همکاران(26) در پژوهش خود روی تأثیر مکملهای حاوی آهن بر پیشرفت پوسیدگی دندان موش صحرایی کار کردند و به این نتیجه رسیدند که سولفات آهن روند پیشرفت پوسیدگی دندان را کاهش میدهد.
Jain و همکاران(27) در رابطه با شیوع افسانهها در مورد مراقبت از سلامت دهان در زنان باردار در جمعیت شمال هند پژوهش کردند. این مطالعه مقطعی از یک پرسشنامه برای ارزیابی باورها و شیوههای مربوط به مراقبتهای بهداشتی دهان در 400 زن باردار که برای معاینه قبل از تولد در یک مرکز مراقبتهای بهداشتی عالی در شمال هند مراجعه کرده بودند، استفاده کرد. در این مطالعه بیش از هشتاد درصد از پاسخدهندگان حداقل به یک افسانه مربوط به مراقبتهای بهداشتی دهان باور داشتند. حدود دوسوم از پاسخدهندگان مسواکزدن را برای روزهای زیادی پس از زایمان به تعویق انداختند. گروههایی از پاسخدهندگان به دلیل ترس از افتادن دندان، از مصرف غذاها و نوشیدنیهای سرد و گرم در دوران بارداری اجتناب کردند و حدود یک چهارم از آنها نیز معتقد بودند که بیحسی موضعی میتواند بر اندامهای در حال رشد کودک تأثیر بگذارد یا کشیدن دندان ممکن است باعث سقط جنین شود.
Sindhuو همکاران(13) در پژوهش خود که روی عشایر جنوب هند انجام شد، باورهای بهداشت دهان، شیوههای سنتی و وضعیت سلامت دهان عشایر تامیلنادو را در یک مطالعه مقطعی مورد پژوهش قرار دادند. در این پژوهش به این نتیجه دست یافتند که باورهای غلط مربوط به بهداشت دهان و دندان معمولاً در بین عشایر رایج است، که مانعی در جستجوی مراقبتهای بهداشت دهان و دندان است. دلیل وجود این اعتقادات عدم آگاهی از واقعیت و فلسفههای سنتی به دنبال آن است. توصیه میشود آگاهی در مورد سلامت دهان و واقعیت آن در بین عشایر ایجاد شود، دسترسی به مراقبتهای بهداشت دهان و دندان افزایش یابد، و توصیههای مکرر برای شکستن باورهای غلط توصیه شود. پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که فرهنگ میتواند به عنوان مانعی در دسترسی به خدمات مراقبتهای بهداشتی عمل کند و اعتقادات فرهنگی بر رفتار آنها در ارتباط با بهداشت دهان و دندان تأثیر میگذارد. رایجترین باورهای غلط مربوط به سلامت دهان و دندان که در بین آنها وجود داشت عبارت بودند از: "کشیدن دندانهای بالا باعث از دست دادن بینایی میشود و تمیزکردن دندانها باعث سستشدن دندانها میشود." این به دلیل اطلاعات غلط اغراقآمیز است که توسط افراد دیگر از تجربیات منفی دندانپزشکی ترویج شده است.
Rathore و همکاران(28) در پژوهش خود پرسشهای والدین، در ارتباط با سلامت دهان و دندان فرزندانشان در منطقه روستایی و شهری جیپور را مورد بررسی قرار دادند. آنها به این نتیجه رسیدند که بین نگرش والدین روستایی و شهری نسبت به بهداشت دهان و دندان کودکان تفاوت محسوسی وجود دارد. رایجترین سوالی که از سوی جمعیت شهری پرسیده میشد این بود که چگونه میتوان از پوسیدگی دندان جلوگیری کرد. از سوی دیگر، رایجترین سؤالی که از سوی جمعیت روستایی پرسیده میشد این بود که دندانهای شیری به هر حال میافتند، آیا باید آنها را درمان کرد. پژوهشگران ذکر کردند که علاقهمندی به دانستن بیشتر در مورد بهداشت دهان و دندان کودکان در جمعیت شهری بیشتر بود و جمعیت روستایی نسبت به اهمیت حفظ دندانهای شیری کمی ناآگاه بودند.
Gowdarو همکاران(6) درباره افسانههای سلامت دهان در میان جمعیت عمومی در منطقه ریاض، عربستان سعودی پژوهش انجام دادند. در پایان پژوهش دریافتند که حدود 52/46% از شرکتکنندگان معتقدند در صورت عدم وجود درد در دندان نیازی به مراجعه به دندانپزشک نیست. 47/6% از شرکتکنندگان اعتقاد داشتند که کشیدن دندان جلویی بالا ممکن است باعث اختلال در بینایی بیمار شود. 27/35% باور داشتند که جرمگیری باعث تضعیف ساختار دندان میشود. 10% از شرکتکنندگان معتقد بودند که قراردادن تنباکو باعث کاهش درد دندان میشود. 5% معتقد بودند که کشیدن دندانهای بالا بر مغز تأثیر میگذارد. 83/14% از پاسخدهندگان باور داشتند که رویش دندان آسیاب سوم، عقل را افزایش میدهد. 3/32% از پاسخدهندگان معتقد بودند که خانمهای باردار تا زمان زایمان نباید از درمان دندانپزشکی استفاده کنند. حدود 5/4% باور داشتند که کودکی که با دندان متولد شده یا دندانهای جلویی بالایی او بیرون زده است نشانه بدشانسی در خانواده است. حدود 56% اعتقاد داشتند که نیازی به نگرانی در مورد دندانهای شیری نیست زیرا در نهایت با گذشت زمان میریزند.
این مطالعه با محدودیتهای زیادی از قبیل عدم دسترسی به گروههای مختلف نژادی، قومی، مذهبی، و فرهنگی متکثر ایران مواجه بود. همچنین نمیتوان ادعا داشت که منابع مکتوب و شبکههای اجتماعی که حاوی باورهای نامعتبر مربوط به سلامت دهان بودند، در این مطالعه به طور کامل کاوش شدهاند. از این رو، میتوان این فهرست را نمونهای از باورهای مشهور به عنوان زیرمجموعه فهرست جامع باورهای شبهعلمی و نامعتبر ایرانیان درباره سلامت دهان دانست که برای تکمیل آن مطالعات و پژوهشهای بیشتری مورد نیاز است.
نتیجهگیری
نتیجه مطالعه حاضر، دستیابی به فهرستی از باورهای شبهعلمی یا نامعتبر مردم ایران در مورد سلامت دهان است که برای تکمیل آن پژوهشهای بیشتری مورد نیاز است. این فهرست که گزارههای مختلفی در حیطههای مختلف مرتبط با سلامت دهان را شامل میشود نشان از آن دارد که در فرهنگ عامه ایرانیان باورهای متنوعی در مورد سلامت دهان وجود دارد که درباره علمی و معتبر بودن آنها تردیدهای جدی وجود دارد.
تشکر و قدردانی
از اساتید دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دندانپزشکانی که ما را در انجام این پژوهش کیفی یاری رساندند، سپاسگزاریم. این مقاله، برگرفته از پایان نامه به شماره 3265 ثبت شده در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال تحصیلی 1400-1399 است.