Document Type : original article
Authors
1 Associate Professor of Pediatric Dentistry, Dental Research Center, School of Dentistry, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
2 Assistant Professor of Pediatric Dentistry, Dental Materials Research Center, School of Dentistry, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
3 Postgraduate Student of Pediatric Dentistry, School of Dentistry, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
4 Dentist
Abstract
Keywords
مقدمه
انسان در طول زندگی خویش بارها دست به انتخاب میزند چرا که قدرت حق انتخاب یکی از مهمترین ویژگیهای والای انسانی است. او در گذر عمر از دوره نوجوانی به بعد با دو انتخاب مهم و حیاتی انتخاب رشته تحصیلی و انتخاب شغل روبرو میشود.
انتخاب رشته تحصیلی در دوره متوسطه یکی از سرنوشتسازترین انتخابهای دوره دانش آموزی است که این انتخاب میتواند مقدمهای برای انتخاب رشته دانشگاهی باشد و از اهمیت زیادی برخوردار است.(1)
در این مقطع، طرحریزی برای ادامه تحصیل و یا انتخاب شغل پس از پایان آموزش دوره متوسطه موضوع مهمی است که باید به آن توجه شود و در این زمینه اطلاعات وسیع و دقیقی در اختیار دانش آموزان گذاشته شود تا بتوانند در رابطه با ورود به دانشگاه جهت ادامه تحصیل و یا ورود به عرصه بازار کار تصمیمگیری
کنند.(2)
انتخاب شغل یک فرایند چندوجهی و پیچیده است که تمام حوزههای زندگی فرد را تحت تاثیر قرار میدهد و یکی از مهمترین تصمیمات انسان در طول زندگی به شمار میرود. هر فردی سعی دارد شغلی را در اجتماع انتخاب کند که علاوه بر تأمین نیازهای مادی، از نظر روانی نیز او را ارضاء نماید. در راستای فراهم آوردن زمینه و بستر مناسب برای اشتغال در مشاغل مناسب، مطالعه و بررسی خصوصیات، استعدادها و تمایلات فردی ضروری بنظر میرسد.(1)
در دهههای اخیر به نقش حیاتی رشتههای دندانپزشکی و پزشکی در حفظ و ارتقاء سلامت همه اقشار مردم در جوامع مختلف توجه بیشتری مبذول شده است و تغییرات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی بر ارتقاء جایگاه نیروهای کار مراقبین سلامت در جامعه تاثیر مثبت گذاشته است.
نـتایج مطالعه وحید دستجردی و همکاران(3) در سال
1391 پیرامون بررسی انگیزههای دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه شهیدبهشتی در انتخاب رشته تحصیلی خویش نشان داد که به نظر میرسد برخی از عوامل مثل جایگاه اجتماعی بالا و وضعیت حرفهای، در هر دو گروه دانشجویان در ایجاد انگیزه آنها برای انتخاب رشته دانشگاهی به یک میزان از اهمیت برخوردار باشند. اکثریت دانشجویان دندانپزشکی موقعیت اجتماعی و درآمد بالا، توانائی خود اشتغالی، ماهیت هنری رشته دندانپزشکی و نیز امکان کمک به مردم در این رشته را به عنوان مهمترین فاکتورهای تاثیرگذار در انتخاب رشته خویش ذکر کرده بودند. در مقابل دانشجویان دانشکده پزشکی به عوامل دیگری مثل جنبههای نوع دوستی، استعداد، وجهه اجتماعی و ماهیت چالش برانگیز حرفه پزشکی را به عنوان کلیدی که آنها را به سمت انتخاب حرفه پزشکی هدایت کرده بود، اشاره داشتهاند.(3)
مطالعات گذشته نشان دادهاند علاوه بر وجود انگیزههای مختلف برای ورود دانشجویان به رشته دندانپزشکی، تفاوتهایی در انگیزههای دانشجویان با توجه به فاکتورهای زمینهای مثل جنس، نژاد، سطح تحصیلات والدین وجود دارد.(4) در همین ارتباط، انگیزههای کارمداری (Business-Oriented) در انتخاب رشته دانشجویان پسر از جایگاه ویژهای برخوردارند در حالیکه زمینههای مردم مداری People-Oriented بخش مهمی از دغدغههای دانشجویان دختر در این رابطه را تشکیل میدهند.(3)
با توجه به تعداد زیاد دانشکدههای دندانپزشکی در ایران که در سال انجام این مطالعه حدود 20 دانشکده بوده است، متاسفانه در کشور ما، به نظر میرسد که بخش عمده دانش آموزان از طریق کنکور سراسری وارد رشته دندانپزشکی میشوند و معمولاً رتبههای برتر کنکور، این رشته را بدون توجه به علائق و استعدادهای خود انتخاب میکنند. این امر ممکن است در ادامه تحصیل برای برخی از آنها مشکلساز شود. از این رو بررسی این مساله که چرا دانشجویان دندانپزشکی این حرفه را به عنوان شغل آینده خود انتخاب کردهاند و چه انگیزههائی باعث این انتخاب شده است، اهمیت پیدا میکند.
در این مطالعه عوامل موثر در تصمیمگیری دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه مشهد برای انتخاب رشته تحصیلی خویش و دیدگاه کنونی آنها نسبت به این رشته مورد بررسی قرار گرفته است.
مواد و روشها
در این پژوهش توصیفی، تحلیلی مقطعی، پس از تصویب و تایید کلیات پژوهش در شورای پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، نمونههای مورد مطالعه شامل دانشجویان سال اول و ششم دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال تحصیلی 89-1388 انتخاب شدند. پرسشنامه در اختیار شرکت کنندگان قرار داده شد. پس از پاسخ به سوالات، تعداد 40 نفر از دانشجویان سال اول و 35 نفر از دانشجویان سال ششم نسبت به تکمیل و عودت پرسشنامه اقدام کردند. به منظور تعیین روایی پرسشنامه، از 10 نفر متخصصین دندانپزشکی در رشتههای مختلف نظرخواهی شد. پس از تایید روایی، پایایی پرسشنامه با انجام مطالعه آزمایشی (Pilot) تعیین شد. به این صورت که یک نمونه ۱۰ تایی از دانشجویان به روش اجرای دوباره آزمون یا روش بازآزمایی (Test–Retest) با فاصله یک هفته به سؤالات پرسشنامه پاسخ دادند و پس از محاسبه، میزان ضریب پایایی ۸۷/0 به دست آمد. سئوالات پرسشنامه محقق ساخته (Self-Established) پژوهش حاضر، شامل دو بخش بود: قسمت اول شامل اطلاعات شخصی دانشجویان مثل سن، جنس، شغل پدر و مادر، میزان تحصیلات پدر و مادر و دیدگاه دانشجویان در مورد رشته تحصیلی خود و قسمت دوم شامل سؤالاتی در رابطه با انگیزهها و دلایل انتخاب دندانپزشکی بود.
منظور از دیدگاه، نظر دانشجویان نسبت به رشته دندانپزشکی قبل از وارد شدن به این رشته بود که در طی تحصیل با توجه به آشنایی بیشتر با دندانپزشکی ممکن است این نظر تغییر کند و مثبت یا منفی شود.
در پرسشنامه قسمتی که مربوط به میزان تاثیر عوامل مختلف در انتخاب رشته بود، به صورت کمی و با عددی از 0 تا 3 (عدد 0 عدم تاثیر و 3 حداکثر تاثیر عامل در انتخاب رشته) مشخص شد. پس از جمعآوری اطلاعات پرسشنامه و آنالیز دادهها، نتایج طبقهبندی و ارائه شدند.
جهت آنالیز آماری دادهها از نرم افزار SPSS نسخه 5/11 استفاده شد. برای توصیف دادهها از جداول آماری استفاده شد. آزمون کای دو، برای بررسی ارتباط بین دو متغیر کیفی اسمی و برای بررسی متغیرهای کمی در هر گروه با توزیع غیرنرمال از آزمون من ویتنی استفاده شد.
یافته ها
میانگین سنی دانشجویان سال اول و سال ششم شرکتکننده در پژوهش حاضر، به ترتیب 712/0±5/19 سال و 945/2±17/25 سال بود. تعداد دانشجویان دختر سال اول 23 نفر (5/47 درصد)، دانشجویان پسر سال اول 17 نفر (5/42 درصد) و تعداد دانشجویان دختر سال ششم 19 نفر (59 درصد) و دانشجویان پسر 16 نفر (45 درصد) بود. از تعداد ۱۲۰ دانشجوی سال اول و ششم دانشکده، ۷۵ دانشجو (۶۲%) به پرسشنامه پاسخ دادند و فقط در بین دانشجویان سال ششم حدود ۱۰ نفر از آنها بهداشت کار دهان و دندان بودند که در مطالعه شرکت نداشتند.
تـنوع شـغلی پـدران و مـادران افراد مورد مطالعه در
جدول 1 آورده شده است. 7/26 درصد پدران افراد مورد مطالعه پزشک بودند و یا شغل آنها وابسته به حرفه پزشکی بود و 7/38 درصد مادران افراد مورد مطالعه، خانه دار بودند.
عوامل موثر درانتخاب دندانپزشکی به عنوان رشته تحصیلی در افراد مورد مطالعه در کل و نیز به تفکیک جنس در جدول 2 نشان داده شده است. بر اساس یافتههای جدول یاد شده، افراد مورد مطالعه، درآمد مالی مناسب، موقعیت اجتماعی خوب، امنیت شغلی و ساعات کاری مناسب رشته دندانپزشکی را به عنوان موثرترین عوامل در انتخاب رشته دندانپزشکی به عنوان رشته تحصیلی خویش ذکر کردهاند. همچنین در بین دانشجویان دختر عواملی از قبیل عدم بروز مرگ و میر در درمانهای روزمره دندانپزشکی، زمان کاری مناسب، موقعیت اجتماعی خوب، عدم اشباع بازار کار در کشور از حرفه دندانپزشکی و لذت بردن از انجام کارهای ظریف با دست، تاثیر قابل توجهی درانتخاب رشته دندانپزشکی داشت.
یافتههای جدول 3 عوامل مؤثر در انتخاب رشته در بین دانشجویان سال اول و ششم دندانپزشکی را مورد مقایسه قرار داده است. نقش بستگان درجه یک و دبیران دبیرستان در انتخاب رشته تحصیلی در بین دانشجویان سال ششم به نسبت سال اول دارای میانگین بالاتری بود. دانشجویان سال اول به نسبت دانشجویان سال ششم، عوامل وابسته به ماهیت شغلی (Vocational) مثل علمی و هنری بودن رشته دندانپزشکی (001/0P<)، زمان کافی برای گذراندن با خانواده (001/0P<)، عوارض شغلی کم(004/0P<) و جذابیت حرفه دندانپزشکی (01/0P=) را در انتخاب رشته خود بیشتر دخیل دانسته اند.
براسـاس یافتههای این مـطالعه، در دانـشجویان سال
اول، توصیه بستگان و اقوام درجه یک شاغل در دندانپزشکی تاثیر بیشتری در انتخاب رشته دانشجویان پسر به نسبت دختران همان سال داشت (39/0P=) و عواملی همچون مسئولیت سبکتر حرفه دندانپزشکی نسبت به رشته پزشکی (003/0P=)، لذت بردن از انجام کارهای هنری (25/0P=) و زمان کاری مناسب دندانپزشکی (34/0P=)، در انتخاب رشته دانشجویان دختر سال اول به نسبت پسران همان سال، تاثیرگذارتر بود.
همچنین با مقایسهای که به لحاظ جنسیتی در بین دانشجویان سال ششم انجام شد، نقش دبیران دبیرستان (001/0P<)، تشویق وابستگان دندانپزشک (007/0P=)، عدم اشباع بازار کار از حرفه دندانپزشکی (05/0P=) در انتخاب رشته دندانپزشکی در دختران سال ششم به نسبت پسران پررنگتر بود و امکان کمک به مردم در بهبود زیبائی دهانشان (001/0P=) و امکان انجام درمانهای مختلف دندانپزشکی بی نیاز از اخذ تخصص (005/0P=) از جمله فاکتورهائی بشمار میرفتند که در انتخاب رشته دانشجویان پسر سال ششم به نسبت دانشجویان دختر همکلاسی خود تاثیر بیشتری داشتند.
یافتههای جدول 4 نشان میدهد که درصد دانشجویان سال ششمی که دیدگاهشان نسبت به رشته خود تغییریافته بود به نسبت دانشجویان سال اول بیشتر بوده است. نتایج چگونگی تغییر دیدگاه نمونهها نیز در جدول 5 آورده شده است.
جدول 1 : توزیع فراوانی نمونههای مورد مطالعه بر اساس شغل پدران ومادران به تفکیک سال تحصیلی
شغل |
پدر |
مادر |
||||||||||
سال اول |
سال ششم |
کل نمونهها |
سال اول |
سال ششم |
کل نمونهها |
|||||||
تعداد |
درصد |
تعداد |
درصد |
تعداد |
درصد |
تعداد |
درصد |
تعداد |
درصد |
تعداد |
درصد |
|
آزاد |
4 |
0/10 |
10 |
6/28 |
14 |
7/18 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
کارمند |
11 |
5/27 |
8 |
9/22 |
19 |
3/25 |
3 |
5/7 |
5 |
3/14 |
8 |
7/10 |
پزشکی و رشتههای وابسته به پزشکی |
8 |
0/20 |
12 |
3/34 |
20 |
7/26 |
6 |
0/15 |
2 |
7/5 |
8 |
7/10 |
فرهنگی |
9 |
5/22 |
2 |
7/5 |
11 |
7/14 |
12 |
0/30 |
7 |
0/20 |
19 |
3/25 |
دانشگاهی |
5 |
5/12 |
0 |
0 |
5 |
7/6 |
2 |
0/5 |
2 |
7/5 |
4 |
3/5 |
خانه دار |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
15 |
5/37 |
14 |
0/40 |
29 |
7/38 |
ذکر نشده |
3 |
5/7 |
3 |
6/8 |
6 |
8 |
2 |
0/5 |
5 |
3/14 |
7 |
3/9 |
کل |
40 |
0/100 |
35 |
0/100 |
75 |
0/100 |
40 |
0/100 |
35 |
0/100 |
75 |
0/100 |
جدول 2 : میانگین و انحراف معیار عوامل موثر در انتخاب رشته دندانپزشکی در افراد مورد مطالعه به تفکیک جنس
ردیف |
عوامل موثر |
کل نمونهها |
جنس |
نتیجه آزمون Mann-Whitney test |
||||
مذکر |
مونث |
|||||||
میانگین |
انحراف معیار |
میانگین |
انحراف معیار |
میانگین |
انحراف معیار |
|||
1 |
همیشه دوست داشتم دندانپزشک باشم. |
19/1 |
147/1 |
29/1 |
142/1 |
10/1 |
158/1 |
P=420/0 |
2 |
یکی از بستگان درجه یک من دندانپزشک بود. |
01/1 |
268/1 |
24/1 |
281/1 |
83/0 |
243/1 |
P=114/0 |
3 |
یکی از دوستان خانوادگی ما که به حرفه دندانپزشکی اشتغال داشت مشوق من بود. |
04/1 |
179/1 |
88/0 |
122/1 |
17/1 |
223/1 |
P=348/0 |
4 |
وابستگان دندانپزشک من، مشوق من بودند. |
04/1 |
224/1 |
15/1 |
209/1 |
95/0 |
244/1 |
P=459/0 |
5 |
دبیران من در دبیرستان مشوق من برای ورود به دندانپزشکی بودند. |
12/1 |
150/1 |
79/0 |
946/0 |
39/1 |
243/1 |
P=038/0 |
6 |
آشنایی من با زندگی حرفهای یکی از دندانپزشکان زمینه اشتیاق مرا فراهم کرد. |
87/0 |
131/1 |
76/0 |
103/1 |
95/0 |
161/1 |
P=469/0 |
7 |
علمی و هنری بودن رشته دندانپزشکی مرا به این رشته علاقمند کرد. |
19/1 |
201/1 |
24/1 |
200/1 |
15/1 |
216/1 |
P=692/0 |
8 |
دوست داشتم در آینده برای خودم کار کنم. (خودم رئیس خودم باشم) |
99/1 |
046/1 |
09/2 |
111/1 |
90/1 |
995/0 |
P=281/0 |
9 |
کار دندانپزشکی زمان کافی را به من میدهد تا بیشتر با خانواده ام باشم. |
19/2 |
766/3 |
47/2 |
506/5 |
95/1 |
048/1 |
P=189/0 |
10 |
ارائه خدمات دندانپزشکی میتواند محدود به روز باشد وفاقد کشیک شبانه باشد. |
19/2 |
009/1 |
82/1 |
114/1 |
49/2 |
810/0 |
P=005/0 |
11 |
از انجام کارهای ظریف با دست لذت میبرم. |
83/1 |
095/1 |
53/1 |
107/1 |
07/2 |
034/1 |
P=031/0 |
12 |
دوست داشتم به مردم برای بهبود زیبایی دهانشان کمک کنم. |
01/1 |
031/1 |
21/1 |
067/1 |
87/0 |
989/0 |
P=137/0 |
13 |
پی بردم پیدا کردن کار برای دندانپزشکان راحتتر است. |
15/2 |
982/0 |
94/1 |
099/1 |
32/2 |
850/0 |
P=147/0 |
14 |
درآمد مالی دندانپزشکان رضایت بخش است. |
35/2 |
814/0 |
21/2 |
946/0 |
54/2 |
636/0 |
P=047/0 |
15 |
ساعات کار دندانپزشکان منظم است. |
87/1 |
031/1 |
68/1 |
093/1 |
02/2 |
961/0 |
P=168/0 |
16 |
دندانپزشکی با مرگ و زندگی بیماران کمتر ارتباط دارد. |
92/1 |
392/2 |
71/1 |
407/3 |
10/2 |
970/0 |
P=001/0 |
17 |
کار دندانپزشکی جذاب و جالب است. |
75/1 |
054/1 |
56/1 |
050/1 |
90/1 |
044/1 |
P=143/0 |
18 |
عوارض شغلی رشته دندانپزشکی کم است. |
21/1 |
069/1 |
03/1 |
969/0 |
37/1 |
135/1 |
P=209/0 |
19 |
دندانپزشکان از موقعیت اجتماعی خوبی برخوردار هستند. |
31/2 |
771/0 |
06/2 |
851/0 |
51/2 |
637/0 |
P=016/0 |
20 |
دندانپزشکان از امنیت شغلی خوبی برخوردار هستند. |
27/2 |
890/0 |
03/2 |
969/0 |
46/2 |
778/0 |
P=035/0 |
21 |
عدم اشباع بازار کار کشور از حرفه دندانپزشکی |
95/1 |
025/1 |
65/1 |
041/1 |
20/2 |
954/0 |
P=021/0 |
22 |
علاقمند به انجام تحقیقات در زمینه دندانپزشکی بودم. |
71/0 |
997/0 |
71/0 |
031/1 |
71/0 |
981/0 |
P=952/0 |
23 |
دندانپزشکان میتواننددرمانهای مختلف دندانپزشکی را بدون داشتن تخصص انجام دهند. |
07/1 |
082/1 |
15/1 |
958/0 |
00/1 |
183/1 |
P=353/0 |
24 |
به علت علاقه به ادامه تحصیل درتخصص خاصی دردندانپزشکی این رشته را انتخاب کردهام. |
09/1 |
187/1 |
06/1 |
153/1 |
12/1 |
229/1 |
P=908/0 |
25 |
با توجه به رتبه آزمون سراسری این رشته را انتخاب کردم. |
90/1 |
192/1 |
62/1 |
254/1 |
15/2 |
089/1 |
P=060/0 |
جدول 3 : مقایسه عوامل موثر در انتخاب رشته دندان پزشکی در افراد مورد مطالعه به تفکیک سال تحصیلی
ردیف |
عوامل موثر |
سال اول |
سال ششم |
نتیجه آزمون Mann-Whitney test |
||
میانگین |
انحراف معیار |
میانگین |
انحراف معیار |
|||
1 |
همیشه دوست داشتم دندانپزشک باشم. |
43/1 |
279/ 1 |
91/0 |
919/0 |
P=086/0 |
2 |
یکی از بستگان درجه یک من دندانپزشک بود. |
3/0 |
086/1 |
34/0 |
392/1 |
P=037/0 |
3 |
یکی از دوستان خانوادگی ما که به حرفه دندانپزشکی اشتغال داشت مشوق من بود. |
03/1 |
143/1 |
06/0 |
235/1 |
P=1 |
4 |
وابستگان دندانپزشک من، مشوق من بودند. |
80/0 |
114/1 |
31/0 |
301/1 |
P=094/0 |
5 |
دبیران من در دبیرستان مشوق من برای ورود به دندانپزشکی بودند. |
82/0 |
958/0 |
46/1 |
268/1 |
P=033/0 |
6 |
آشنایی من با زندگی حرفهای یکی از دندانپزشکان زمینه اشتیاق مرا فراهم کرد. |
90/0 |
033/1 |
83/0 |
248/1 |
P=495/0 |
7 |
علمی و هنری بودن رشته دندانپزشکی مرا به این رشته علاقمند کرد. |
67/1 |
132/1 |
66/0 |
056/1 |
P<001/0 |
8 |
دوست داشتم در آینده برای خودم کار کنم. (خودم رئیس خودم باشم) |
23/2 |
974/0 |
71/1 |
073/1 |
P=028/1 |
9 |
کار دندانپزشکی زمان کافی را به من میدهد تا بیشتر با خانواده ام باشم. |
00/3 |
956/4 |
26/1 |
010/1 |
P<001/0 |
10 |
ارائه خدمات دندانپزشکی میتواند محدود به روز باشد وفاقد کشیک شبانه باشد. |
40/2 |
955/0 |
94/1 |
027/1 |
P=020/0 |
11 |
از انجام کارهای ظریف با دست لذت میبرم. |
05/2 |
085/1 |
57/1 |
065/1 |
P=048/0 |
12 |
دوست داشتم به مردم برای بهبود زیبایی دهانشان کمک کنم. |
43/1 |
931/0 |
54/0 |
950/0 |
P<001/0 |
13 |
پی بردم پیدا کردن کار برای دندانپزشکان راحتتر است. |
03/2 |
00/1 |
29/2 |
957/0 |
P=203/0 |
14 |
درآمد مالی دندانپزشکان رضایت بخش است. |
32/2 |
764/0 |
37/2 |
877/0 |
p=557/0 |
15 |
ساعات کار دندانپزشکان منظم است. |
00/2 |
934/0 |
71/1 |
126/1 |
P=303/0 |
16 |
دندانپزشکی با مرگ و زندگی بیماران ارتباطی ندارد. |
32/2 |
075/3 |
46/1 |
094/1 |
P=088/0 |
17 |
کار دندانپزشکی جذاب و جالب است. |
03/2 |
00/1 |
43/1 |
037/1 |
P=013/0 |
18 |
عوارض شغلی رشته دندانپزشکی کم است. |
55/1 |
085/1 |
83/0 |
923/0 |
P=004/0 |
19 |
دندانپزشکان از موقعیت اجتماعی خوبی برخوردار هستند. |
27/2 |
816/0 |
34/2 |
725/0 |
P=812/0 |
20 |
دندانپزشکان از امنیت شغلی خوبی برخوردار ند. |
17/2 |
903/0 |
37/2 |
877/0 |
P=278/0 |
21 |
عدم اشباع بازار کار کشور از حرفه دندانپزشکی |
75/1 |
981/0 |
17/2 |
043/1 |
P=052/0 |
22 |
علاقمند به انجام تحقیقات در زمینه دندانپزشکی بودم. |
17/1 |
083/1 |
17/0 |
514/0 |
P<001/0 |
23 |
دندانپزشکان میتوانند درمانهای مختلف دندانپزشکی را بدون داشتن تخصص انجام دهند. |
48/1 |
154/1 |
60/0 |
775/0 |
P=001/0 |
24 |
به علت علاقه به ادامه تحصیل در تخصص خاصی در دندانپزشکی این رشته را انتخاب کرده ام. |
65/1 |
210/1 |
6/0 |
780/0 |
P<001/0 |
25 |
با توجه به رتبه آزمون سراسری این رشته را انتخاب کردم. |
88/1 |
159/1 |
94/1 |
248/1 |
P=651/0 |
جدول 4 : توزیع فراوانی گروههای مورد مطالعه بر اساس تغییردیدگاه آنها به تفکیک سال تحصیلی
تغییر دیدگاه نمونهها |
سال |
نتیجه آزمون Chi-square |
|||
اول |
ششم |
||||
تعداد |
درصد |
تعداد |
درصد |
031/0P= |
|
داشته اند |
22 |
61/47 |
27 |
77/14 |
|
نداشته اند |
20 |
39/52 |
8 |
22/86 |
|
کل |
42 |
0/100 |
35 |
0/100 |
جدول 5 : مقایسه نوع تغییر دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی نسبت به رشته تحصیلی خویش به تفکیک سال تحصیلی
نوع تغییر دیدگاه |
سال |
جمع کل نظرات |
||||
اول |
ششم |
|||||
تعداد |
درصد |
تعداد |
درصد |
تعداد |
درصد |
|
مثبت |
16 |
7/72 |
3 |
1/11 |
19 |
8/38 |
منفی |
6 |
3/27 |
24 |
9/88 |
30 |
2/61 |
کل |
22 |
0/100 |
27 |
0/100 |
49 |
0/100 |
بحث
براساس یافتههای پژوهش حاضر، اکثر نمونههای مورد مطالعه، به درآمد مناسب حرفه دندانپزشکی به عنوان مهمترین عامل تاثیرگذار در تصمیم گیری آنها در انتخاب رشته دندانپزشکی اشاره داشتند و عواملی همچون موقعیت اجتماعی خوب، امنیت شغلی، ساعات کاری مناسب و بازار کاری بهتر دندانپزشکی نسبت به سایر رشتههای پزشکی عوامل تاثیرگذار بعدی در انتخاب آنها بشمار میرفتند.
یافتههای مطالعه حاضر نشان میدهد که هشت عامل مهم که در انتخاب رشته دندانپزشکی نمونههای مورد مطالعه نقش پررنگتری داشتند (جدول 1) همه به نحوی با مسائل اقتصادی و راحتی حرفه دندانپزشکی ارتباط داشتند که به نوعی با نتایج پژوهش رجعتی حقی(5) که در آن، انگیزههای مادی در انتخاب رشته دانشجویان دندانپزشکی مشهد بیشترین اهمیت را داشته استو نیز با یافتههای مطالعه Aguiar و همکاران در برزیل(6) که مهمترین انگیزههای انتخاب رشته دندانپزشکی در بین دانشجویان را دلایل اقتصادی به دست آوردند همچنین با مطالعه Gallagher و همکاران(7) که در آن به تاثیر مزایای مادی حرفه دندانپزشکی، تخصصی بودن حرفه دندانپزشکی، امنیت شغلی، انعطافپذیری، عدم وابستگی و کیفیت خوب زندگی در انتخاب رشته دانشجویان دندانپزشکی سال آخر کالج سلطنتی انگلستان اشاره داشت همخوانی دارد. در همین ارتباط Crossley و همکاران(8) انگیزههای انتخاب رشته دندانپزشکی و پزشکی را در بین دانشجویان دانشگاه منچستر بررسی کردند. در این مطالعه از پرسشنامهای استفاده شد که شش عامل شامل امنیت و موقعیت شغلی، ماهیت شغل، فرصتهای شغلی، مراقبت از بیمار و کار با مردم، استفاده از مهارتهای شخصی و علاقه به علم آموزی. در نتایج مشخص شد که دانشجویان دندانپزشکی بیشتر علاقه شخصی و منافع مادی را انگیزه انتخاب رشته خویش عنوان کردهاند.
بیشک بسیاری از جوانان برای اینکه بتوانند در آینده شغل مناسبتری پیدا کنند و یا این که احتمال اشتغال آنان افزایش یابد، برای ادامه تحصیل به عرصه دانشگاه وارد میشوند. لذا باتوجه به مساله امنیت شغلی و با این دیدگاه که افراد با اشتغال در حرفه دندانپزشکی، دیگر نگران بیکاری یا بیکار شدن نخواهند بود، این رشته را به عنوان رشته آینده تحصیلی خویش انتخاب میکنند.
در نقطه مقابل مطالعاتی وجود دارد که در نتایج آنها نقش عوامل و انگیزههای مادی و کسب درآمد به عنوان عوامل موثر در انتخاب رشته دندانپزشکی به عنوان رشته تحصیلی کمرنگ است.(10و9) Vigild و همکارانش(11) عامل درآمد را پس از عواملی مثل راحتی کار، منزلت و احترام اجتماعی و تئوری عملی بودن رشته دندانپزشکی به عنوان فاکتورهای تاثیرگذار در انتخاب رشته دندانپزشکی مطرح نمودند. هاشمی پور(4) نیز در پژوهشی که در کرمان انجام داد نتیجهگیری نمود که در دانشجویان دندانپزشکی ارتباط با مردم، خدمت به جامعه و موقعیت اجتماعی از موثرترین عوامل در انتخاب رشته دندانپزشکی بوده است. همچنین یافتههای مطالعه Morriss موید آنست که مهمترین انگیزه دانشجویان سال اول دندانپزشکی بریتانیا از انتخاب رشته دندانپزشکی، کار برای مردم و خدمت به جامعه ذکر شده بود ولی کسب درآمد مناسب در ردیف ششمین انگیزه دانشجویان قرار داشت.(12)
در همین ارتباط، نتایج Karibe و همکاران(13) نیزنشان داد که دلایل انتخاب رشته دندانپزشکی توسط اکثر دانشجویان سوئدی بترتیب، خدمت به مردم (44 درصد)، کسب درآمد (26 درصد) و علاقه (21 درصد) و در بین دانشجویان ژاپنی خدمت به مردم (18 درصد)، کسب درآمد (11 درصد) و علاقه (9 درصد) بوده است که این امر نشان میدهد که انگیزه دانشجویان سوئدی برای دندانپزشک شدن و آموختن دندانپزشکی به صورت آکادمیک بالاتر از دانشجویان ژاپنی میباشد.
یکی دیگر از عواملی که در انتخاب رشته نمونههای مورد مطالعه ما نقش داشت، سبکتر بودن بار مسئولیت حرفه دندانپزشکی نسبت به رشته پزشکی است که براساس نتایج مطالعه حاضر این انگیزه پس از انگیزههائی مثل درآمد مناسب، اشتغال آسان، ساعات کاری منظم و موقعیت اجتماعی مناسب دندانپزشکان قرار گرفته بود؛ که با نتایج Hallissey و همکاران(14) که شرایط کاری راحت، استقلال کاری، ساعات کار منظم، درآمد خوب و فرصتی برای کمک به مردم را از انگیزههای انتخاب رشته دندانپزشکی در دانشجویان ایرلندی به دست آورده بودند قابل مقایسه است.(14)
به طور کلی در مطالعه حاضر، تاثیر افراد دیگر شامل دبیران دبیرستان، اقوام یا بستگان درجه یک شاغل در حرفه دندانپزشکی در ترغیب نمونهها به انتخاب رشته دندانپزشکی نسبتاً کمرنگ بود به نحوی که این عوامل کمترین میانگینهای تاثیر را به خود اختصاص داده بودند. نتایج مطالعه حاضر با یافتههای Hallissey و همکاران(14) که وجود بستگان یا دوستان دندانپزشک تاثیر کمتری در انتخاب رشته دانشجویان دندانپزشکی ایرلندی در سال 2000 داشتند و نیز با بخشی از نتایج مطالعه Rodrigo و همکاران(15) که ثابت میکرد که اکثر دانشجویان استرالیائی نیوزلندی (4/81 درصد) به دلیل انگیزه فردی قوی، رشته دندانپزشکی را انتخاب کرده بودند و نقش والدین و دندانپزشکان در تصمیمگیری تعداد کمی از آنان (به ترتیب 39 درصد و 22 درصد) موثر بوده است، همخوانی دارد. با این حال با بخشی دیگر از یافتههای Rodrigo و همکارانش که والدین را به عنوان مهمترین عامل موثر در انتخاب رشته دندانپزشکی در میان دانشجویان آسیائی نسبت به سایر نژادها معرفی نموده است(15) مطابقت ندارد. همچنین با نتایج مطالعه Karibe و همکارانش در سال 2008 در سوئد و ژاپن مبنی بر آن که در کشورهای آسیائی، توقعات والدین بر تصمیمگیری دانشجویان دندانپزشکی در انتخاب این رشته به عنوان یک شغل شدیداً تاثیرگذار است(13)، همخوانی ندارد.
براساس نتایج به دست آمده در مطالعه حاضر در هر دو گروه دانشجویان پسر سال اول و ششم، درآمد مالی رشته دندانپزشکی، به عنوان اولین عامل موثر در انتخاب این رشته تحصیلی مطرح گردیده بود. این یافته با نتایج پژوهش Rodrigo و همکاران(15) که بر اساس آن در انتخاب رشته دانشجویان پسر به نسبت دختران در دانشکدههای دندانپزشکی استرالیا و نیوزلند، جنبههای مالی این رشته تاثیرگذارتر بوده استمطابقت دارد. در بررسی رابطه بین جنس نمونههای مورد مطالعه و انگیزههای آنان در انتخاب رشته دندانپزشکی در پژوهشهای مختلف، تناقضهایی وجود دارد. ولی نتایج مطالعه ما با یافته پژوهشهای رجعتی حقی و همکاران(5)، Hallissey و همکاران(14) و رواقی و همکاران(16) مطابقت داشت. همچنین در مطالعهای که توسط هاشمی پور(4) در کرمان انجام شده است مقایسه نمرات انگیزه انتخاب رشته میان دانشجویان دختر و پسر شرکتکننده در مطالعه نشان داد که عامل درآمد به عنوان یک انگیزه در انتخاب رشته دانشجویان دندانپزشکی پسر بیشتر از دختران موثر بوده است (044/0=P). از سوی دیگر یافتههای پژوهش حاضر با نتایج مطالعه Bernabe و همکاران(17) در پرو همخوانی ندارد، پژوهش یاد شده انگیزههای دختران و پسران دانشجو در انتخاب رشته دندانپزشکی را مورد مقایسه قرار داده بود. تاثیر انگیزه اقتصادی در انتخاب رشته در بین دختران و پسران تفاوت معنیداری نداشت و عامل ثبات شغلی دندانپزشکان به عنوان مهمترین فاکتور در انتخاب رشته دندانپزشکی در هر دو گروه دختران و پسران از اهمیت زیادی برخوردار بود و دستیابی به درآمد بیشتر، کمترین نقش را در انتخاب رشته آنها داشت.
مقایسه میزان تاثیر عامل درآمد مالی رشته دندانپزشکی در انتخاب این رشته در دانشجویان دختر سال اول و ششم نشان داد که در انتخاب این رشته توسط دانشجویان دختر سال ششم، عوامل درآمدی مناسب و موقعیت اجتماعی خوب بیشترین تاثیر را داشته است. در حالی که دانشجویان دختر سال اول محدود بودن زمان کاری و ظرافت کار دندانپزشکی را به عنوان مهمترین عامل انتخاب این رشته به عنوان رشته تحصیلی خویش عنوان کرده بودند. در همین ارتباط نتایج هاشمی پور و همکاران نشان داد که دانشجویان دختر بیش از پسران توصیههای خانواده و ارتباط با مردم را در انتخاب رشته خود دخیل دانسته بودند درحالی که دانشجویان پسر برای خدمت به جامعه، کار با دست و داشتن مطب مستقل اهمیت بیشتری قائل شده بودند. به نظر میرسد امروزه دختران ایرانی نسبت به گذشته تمایل بیشتری به داشتن شغل و درآمد مستقل پیدا کردهاند و همین امرسبب شده است که تعداد قابل توجهی از دانشآموزان دختر که در آزمون سراسری رتبه خوبی کسب میکنند رشته دندانپزشکی را به دلیل مزایای مرتبط با ماهیت حرفهای دندانپزشکی آن به سایر رشتهها ترجیح بدهند و در چند سال اخیر ما شاهد بودهایم که تعداد داشجویان دندانپزشکی دختر نسبت به پسران رشد بیشتری داشته است. این امر با یافتههای پژوهشگران مختلف در، دانمارک(11)، استرالیا(15)، آمریکا(18)، فرانسه(19)، انگلیس(20) که نقش جنسیت در گرایش به رشته دندانپزشکی را مورد مطالعه قرار داده بودند و نتیجهگیری کرده بودند که تمایل دختران به انتخاب حرفه دندانپزشکی رو به افزایش است همخوانی دارد.
نتایج بررسیهای متعدد نشان میدهد که دلایل انتخاب رشته دندانپزشکی به عنوان یک رشته تحصیلی براساس اولویتها تا حدی در مطالعات مختلف، متفاوت میباشد که این امر را میتوان به فرهنگ عمومی جامعه، مسائل اقتصادی، ارزش علم و دانشاندوزی در جوامع مختلف نسبت داد.(4) اما با این حال شباهتهای موجود بین نتایج پژوهشها در این زمینه نیز میتواند ناشی از ماهیت ثابت حرفه دندانپزشکی در نقاط مختلف دنیا و پرطرفداربودن این رشته به رغم وجود مشکلات متعدد فرا راه آن باشد.
یافته های پژوهش حاضر نشان داد که دیدگاه افراد مورد مطالعه، رشته تحصیلی خویش در دانشجویان سال ششم نسبت به دانشجویان سال اول بیشتر عوض شده بود (03/0P<) به طوری که اکثر دانشجویان سال ششم که دیدگاهشان عوض شده بود، تغییر دیدگاهی منفی پیدا کرده بودند درحالی که تغییر دیدگاه دانشجویان سال اول نسبت به رشته دندانپزشکی به طور عمده مثبت بود. دانشجویان دندانپزشکی سال اول، در طول سال اول تا حدی با سایر رشتههای علومپزشکی به ویژه پزشکی آشنا میشوند و شاید از آن جایی که دروس علوم پایه در رشته دندانپزشکی نسبت به پزشکی سبکتر است تصور بهتری نسبت به این رشته در دانشجویان ایجاد کند. علاوه بر این به دلیل این که در این مقطع تحصیلی، هنوز دروس اختصاصی و عملی دندانپزشکی آغاز نشدهاند، آشنائی آنها با این رشته مختصر است و نمیتوانند نظر قاطعی در مورد رشته تحصیلی خویش داشته باشند. 9/88 درصد از دانشجویان سال ششم که تغییر دیدگاه داشتهاند، تغییر دیدگاهشان منفی بوده است؛ شاید عواملی همچون تجربه کاری، آگاهی نسبت به مسئولیت کار درمانی، آشنائی با عوارض حرفه دندانپزشکی، اشباع بازار کار دندانپزشکان عمومی، رقابت سنگین در آزمون دورههای تخصص، طولانی بودن مدت طرح دوره تخصصی و تعداد زیاد دندانپزشکان در شهرهای بزرگ و پائین بودن تعرفه خدمات دندانپزشکی در شهرهای کوچک در تغییر دیدگاه آنان نقش داشته است. شاید بتوان نتیجه گیری کرد که یافتههای پژوهش حاضر در ارتباط با تغییر دیدگاه دانشجویان سال آخر با نتایج مطالعه Sofola و همکاران(21) در نیجریه در تضاد باشد، آنها دریافتند که تمایل به تغییر رشته در دانشجویان نیجریهای، تا قبل از ورود به دوره بالینی (سال چهارم) بیشتر دیده میشود، اما با شروع دوره بالینی، علاقهمندی آنها به دندانپزشکی بیشتر شده و تمایل به تغییر رشته در بین دانشجویان کمتر شده است.
در مطالعه حاضر، میانگین سن دانشجویان سال اول 712/0±58/19 سال است که این مطابق با نتایج مطالعات هاشمیپور(4)، رجعتی(5)، Aguiar(6)، Brand(9)، Gietzelt(10)،Vigild (11) و خامی(22) میباشد. اما باید توجه داشت که فلسفه آموزشی، شرایط ورود و روشهای انتخاب دانشجو در بین دانشکدههای مختلف متفاوت است به عنوان مثال در سیدنی دانشجویان باید دارای یک مدرک قبلی برای ورود به دانشکده دندانپزشکی باشند و برای همین، سن دانشجویان سال اول نسبت به دانشجویان سایر دانشکدهها بالاتر است.(15)
از اطلاعات مربوط به وضعیت شغل پدران افراد مورد مطالعه چنین استنباط میشود که 7/26 درصد پدران دانشجویان پزشک بودند و یا در یکی از حرفههای وابسته به پزشکی مشغول بکار بودند که بالاترین درصد شغلی را در بین شغل پدران دانشجویان به خود اختصاص میداد. این امر میتواند زمینهای برای انتخاب رشته دندانپزشکی در فرزندان آنها باشد. Karibe و همکاران(13) نیز در مطالعهای در بین دانشجویان دندانپزشکی ژاپن دریافتند که60 درصد از دانشجویان ژاپنی که در یک دانشکده دندانپزشکی غیردولتی تحصیل میکردند حداقل یکی از والدینشان دندانپزشک بودند. در افراد مورد مطالعه ما، شغلهای آزاد (6/28 درصد) و کارمندی در ردههای دوم و سوم شغل پدر دانشجویان قرار داشت.
از محدودیتهای مطالعه حاضر میتوان به انجام آن در دانشکده دندانپزشکی مشهد اشاره کرد. بنابراین نمیتوان نتایج آن را به دانشجویان دندانپزشکی کل کشور تعمیم داد و و بدین منظور بهتر است مطالعات مشابهی در دیگر مراکز دانشگاهی کشور انجام شود. دیگر آن که سوالات پرسشنامه بیشتر در ارتباط با انگیزههای فردی دانشجویان در انتخاب رشته تحصیلی طراحی شده بود و کمتر به انگیزههای اجتماعی دانشجویان پرداخته بود که بهتر است در مطالعات آینده به این جنبه از دلایل انتخاب رشته نیز توجه شود.
نتیجه گیری
دانشجویان مورد مطالعه، درآمد مناسب حرفه دندانپزشکی را به عنوان مهمترین عامل موثر و فاکتورهائی نظیر موقعیت اجتماعی مناسب، امنیت شغلی بالا، ساعات کاری منظم و عدم عوارض حیاتی این حرفه برای بیماران را به عنوان عوامل تاثیرگذار بعدی در انتخاب رشته خویش می شناختند.
تشکر و قدردانی
این مطالعه با پشتیبانی معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام گردیده است، که به این وسیله، مراتب سپاس پژوهشگران ابراز میگردد. نتایج به دست آمده از این تحقیق برگرفته از پایاننامه دوره عمومی دندانپزشکی است که با شماره 2443 در کتابخانه دانشکده دندانپزشکی مشهد به ثبت رسیده است.