TY - JOUR ID - 20916 TI - بررسی دیدگاه اعضاء هیئت علمی و دانشجویان دانشکده دندانپزشکی رفسنجان درباره اجرای کوریکولوم آموزشی جدید در سال تحصیلی 98-1397 JO - مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد JA - JMDS LA - fa SN - 1560-9286 AU - پیمانی مجاور, علی AU - صادقی, مصطفی AU - موقری‌پور, عاتکه AU - شکیبا, الهام AD - استادیار، گروه جراحی دهان، فک و صورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران AD - استاد، گروه دندانپزشکی ترمیمی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران AD - استادیار، گروه بیماری های دهان، فک و صورت، دانشکده دندان پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران AD - گروه جراحی دهان، فک و صورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 46 IS - 3 SP - 231 EP - 243 KW - کوریکولوم KW - هیئت علمی KW - دانشجوی دندانپزشکی DO - 10.22038/jmds.2022.58320.2059 N2 - مقدمه: ارزشیابی برنامه‌های درسی، برای حل مشکلات و بهبود وضعیت موجود می‌باشد. هدف برنامه درسی دندانپزشکی عمومی، تربیت دندانپزشکان با حداقل توانایی مورد انتظار می‌باشد. مطالعه حاضر، با هدف تعیین دیدگاه اعضاء هیئت‌علمی و دانشجویان دندانپزشکی رفسنجان، درباره کوریکولوم آموزشی در سال تحصیلی 98-1397 انجام شد. مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی-مقطعی، به صورت تمام شماری انجام شد. 61 نفر از دانشجویان دندانپزشکی سال‌های چهارم تا ششم و 18 نفر از اعضاء هیئت‌علمی دانشکده دندانپزشکی رفسنجان در سال تحصیلی 1398-1397 شرکت کردند. معیار ورود، دانشجویان بالینی در حال تحصیل بود. گردآوری داده‌ها با دو پرسشنامه Kashkouli و Ilon انجام شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماریSPSS version21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. داده‌های توصیفی با میانگین و انحراف معیار ارائه شد. از آزمون‌های کلموگروف‌اسمیرنوف، t-test، همبستگی اسپیرمن، ANOVA و توکی استفاده شدند. سطح معنی‌داری 05/0 بود.یافته‌ها: میانگین درصد نمره نگرش دانشجویان 87/68 و میانگین درصد نمره نگرش اساتید 11/62 بدست آمد. دیدگاه اعضای هیئت علمی نسبت به کوریکولوم آموزشی، متوسط، ولی دیدگاه دانشجویان مثبت ارزیابی شد (083/0=P). میانگین نمره دیدگاه دانشجویان سال چهارم و پنجم تفاوت معنی‌داری با یکدیگر نداشتند (883/0=P). میانگین نمره دانشجویان سال ششم بطور معنی‌داری بیشتر از میانگین نمره دو ورودی‌ دیگر بود (01/0=P) نتیجه‌گیری: در مجموع میانگین نمره نگرش اعضاء هیئت علمی و دانشجویان درباره کوریکولوم آموزشی در حد متوسط بود. به نظر می‌رسد که کوریکولوم آموزشی نیاز به بازنگری در عناوین آموزشی و توجه بیشتر به آموزش عملی و نظری با توجه به روش های تدریس نوین دارد. UR - https://jmds.mums.ac.ir/article_20916.html L1 - https://jmds.mums.ac.ir/article_20916_d47536ca54f0e07d70ea6dc1d7ceada7.pdf ER -