TY - JOUR ID - 19241 TI - اجرا و ارزشیابی نرم افزار آموزشی زخم های دهانی با قابلیت اجرا بر روی تلفن های هوشمند JO - مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد JA - JMDS LA - fa SN - 1560-9286 AU - سرآبادانی, جواد AU - صنعت خانی, مجید AU - ابوالحسنی, امید AU - شکری, مائده AU - دانشمند, مریم سادات AU - جوان رشید, عبدالله AD - مرکز تحقیقات بیماری های دهان، فک و صورت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران دانشیار گروه بیماری های دهان، فک و صورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران AD - کمیته تحقیقات دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران AD - کارشناس ارشد آمار، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 45 IS - 4 SP - 374 EP - 385 KW - نرم افزار Moodle mobile KW - زخم های دهانی KW - آموزش مبتی بر موبایل KW - تلفن هوشمند DO - 10.22038/jmds.2021.54467.1999 N2 - مقدمه: هدف این مطالعه، ارزیابی میزان استفاده و رضایت دانشجویان از نرم افزار آموزشی Moodle mobile با قابلیت اجرا بر روی تلفن های هوشمند تحت سیستم عامل ios و Android برای واحد درسی بیماریهای دهان فک و صورت عملی بود.مواد و روش ها: نرم افزار آموزشی با امکانات نمایش اطلاعات مدرسین و راه های ارتباطی با آنها، نمایش داده های آموزشی مختلف و توانایی برگزاری آزمون طراحی شد. 46 دانشجو، شامل 20 دختر (43%) و 26 پسر (57%) که واحد درسی بیماری های دهان عملی 2 را در نیم سال اول تحصیلی 96-1395 انتخاب کرده بودند، در این مطالعه شرکت کردند. افراد به دو گروه دارای سیستم عامل android وios تقسیم شدند. در پایان، میزان استفاده و همچنین رضایت دانشجویان از این نرم افزار به تفکیک جنس با استفاده از چک لیستی ارزیابی شد.یافته ها: سیستم عامل تلفن همراه بیشتر شرکت کنندگان اندروید بود. کمترین تعداد مراجعه به تلفن همراه در شبانه روز،  هر 120 دقیقه یکبار و بیشترین تعداد مراجعه هر 3 دقیقه یکبار بوده است. دختران تقریبا 5/1 برابر پسران، بیش از دو ساعت در شبانه روز از تلفن همراه استفاده می کردند. بیشترین استفاده کاربری (80 درصد) فقط برای شبکه های اجتماعی بوده است. بیشترین استفاده ی آموزشی مربوط به رشته ی تخصصی، نیم ساعت بود. میانگین استفاده از این نرم افزار در شبانه روز  در دختران حدود 80 دقیقه و در پسران حدود 62 دقیقه بود. در شرایط حضور در بخش، بیشترین استفاده مربوط به نمایش داده های آموزشی بود. از 34 درصدی که به این نرم افزار نقد داشتند، 50 درصدشان از کافی نبودن اسلاید ناراضی بودند.نتیجه گیری: این نرم افزار، از پذیرش خوبی میان دانشجویان دندانپزشکی برخوردار بود و یک سیستم کمک آموزشی الکترونیک از آن در هر زمان و هر مکانی با ویژگی و امکانات مختلف در جهت تشخیص و بهبود یادگیری ضایعات دهانی در دسترس بود. UR - https://jmds.mums.ac.ir/article_19241.html L1 - https://jmds.mums.ac.ir/article_19241_376319a83450bd6c3bad631d745025b0.pdf ER -