TY - JOUR ID - 1478 TI - ویژگی‌های‌ دندانی-صورتی پسران مشهدی مبتلا به‌ سندرم‌ داون JO - مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد JA - JMDS LA - fa SN - 1560-9286 AU - باصفا, محمد AU - شکورمحمودی, محمود AD - دانشیار بخش ارتدنتیکس دانشکده‌ دندانپزشکی‌ و مرکز تحقیقات دندانپزشکی دانشگاه‌ علوم‌ پزشکی‌ مشهد AD - متخصص ارتدنسی؛ کرمانشاه Y1 - 2005 PY - 2005 VL - 29 IS - شماره 3,4 SP - 153 EP - 162 KW - سندرم‌ داون‌ KW - اکلوژن‌ نرمال KW - آنتروپولوژی‌ KW - ویژگی های دندانی-صورتی‌ DO - 10.22038/jmds.2005.1478 N2 - مقدمه: این بررسی با هدف‌ تعیین‌ویژگی‌های‌ دندانی-صورتی‌ کودکان مشهدی مبتلا به‌ سندرمداون‌ و مقایسه‌ آن‌ها با همین‌ ویژگی ها در کودکان‌ دارای‌ اکلوژن ‌نرمال‌ و نهایتاً استفاده از نتایج آن در تشخیص و درمان ناهنجاری های دندانی-فکی این کودکان صورت گرفت. مواد و روش‌ها: بررسی حاضر از نوع توصیفی-مقطعی است و بر روی‌ 29 پسر با متوسط سنی‌ 9/11 سال‌ مبتلا به‌ سندرم‌ داون‌ مشغول‌ به‌ تحصیل‌ و تحت‌ مراقبت‌ در مدارس‌ استثنائی‌ شهرستان‌ مشهد و در قالب یک پروژه تحقیقاتی صورت‌ گرفت‌. معاینه دقیق نسوج نرم و سخت دهان انجام شد، اندازه های آنتروپومتریک جمجمه و صورت استخراج گردید، فتوگرافی رخ، نیمرخ و داخل دهان، قالب مطالعه، رادیوگرافیOPG  و سفالوگرام جانبی در وضعیت «استقرار سر در حالت طبیعی» تهیه‌ گردید و بررسی های مورد نظر بر روی هر یک صورت گرفت. سپس نتایج حاصل از آن با ویژگی های دندانی-صورتی 30 پسر با میانگین سنی 4/13 سال دارای اکلوژن نرمال همین شهرستان مقایسه گردید. برای انجام کارهای آماری از نرم افزارSPSS  و آزمون آماری Stuent t-test  کمک گرفته شد. یافته‌ها: با این‌ بررسی‌ معلوم‌ شد که‌ در بیماران‌ مبتلا به سندرم داون کام‌ عمیق‌تر،  پوسیدگی‌، غیبت‌ دندانی‌، فضای‌ بین‌ دندانی‌، سفالیک ‌ایندکس و بولتون‌ ایندکس‌ بیشتر و فرنوم‌ بلندتر است ودر همه‌ موارد تفاوت‌ این افراد با افراد نرمال مشهد از نظر آماری‌ معنی‌دار می‌باشد‌. همچنین مشخص شد که در این افراد کراس‌بایت‌، اپن‌بایت‌ و کلاس‌ III شایع است. نتیجه‌گیری:  نتایج این تحقیق نشان داد که تفاوت‌های چشم‌گیری بین ویژگی‌های دندانی-صورتی بیماران مبتلا به سندرم داون و افراد عادی وجود دارد. این نتایج می‌تواند هنگام تشخیص و برنامه ریزی معالجه افراد مبتلا به این سندرم مورد استفاده قرار گیرد.  UR - https://jmds.mums.ac.ir/article_1478.html L1 - https://jmds.mums.ac.ir/article_1478_00ce723cbadfdf2884a214396664d024.pdf ER -