@article { author = {Baharvand, Maryam and Hoseinzadeh, Mohammad and Jaberiansari, Zahra and Abbaszadeh, Elham and Mortazavi, Hamed}, title = {Evaluation of 30 Structural Validity and Content Quality Indices of Theoretical Dental Exams}, journal = {Journal of Mashhad Dental School}, volume = {38}, number = {4}, pages = {291-302}, year = {2014}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences, School of Dentistry}, issn = {1560-9286}, eissn = {2008-2347}, doi = {10.22038/jmds.2014.3245}, abstract = {Introduction: Exam is an inseparable part of education and the main tool to evaluate the results of educational process. If based on scientific rules, it can show the level of achievement to educational goals. This study was accomplished to evaluate the quality of theoretical exams in different departments of Dental School, Shahid Beheshti University of Medical Sciences Materials & Methods: In this cross-sectional study, the quality of all written final exams of the first theoretical courses of 10 departments were evaluated in terms of 30 indices regarding structural validity, content relevance and content coverage, differential index, difficulty index, value of distracters, and taxonomy. Millman's check list, content analysis table and standard formula were used to collect the data. SPSS software version15 was used to analyze the data.         Results: Out of 544 questions, 67.5% were multiple choice questions, 13% were descriptive and 19.5% were true–false queries. Content relevance and content coverage was considered in 85.4% and 84.5% of questions respectively. Standard structural rules were observed in 96.4% of questions and 72.2% of exams. Difficulty index and value of distracters were estimated to be 67.8%, 22.3%, and 24.5% respectively. 84.6% of questions were of taxonomy I, and the remaining 15.4% were of taxonomy II. Conclusion: Content relevance, content coverage, consideration of structural rules, and difficulty index were acceptable in theoretical written exams, whereas taxonomy, differential index and value of distracters needed to be reconsidered.}, keywords = {exam,content relevance,content coverage,structural validity}, title_fa = {بررسی 30 شاخص کیفی اعتبار ساختاری و محتوایی آزمون‏های نظری دندانپزشکی}, abstract_fa = {مقدمه: آزمون جزء جدایی ناپذیر آموزش و ابزار اصلی جهت سنجش نتایج فرآیند آموزش می‏باشد. اگر آزمون بر اساس اصول علمی انجام گیرد می‏تواند نشانگر میزان دستیابی به اهداف آموزشی باشد. اینمطالعهباهدفارزیابیکیفیتآزمون‏هاینظری بخش‏هایمختلفدانشکدهدندانپزشکیدانشگاهشهیدبهشتیانجامگرفت. مواد و روش‏ها: دراینپژوهشتوصیفیمقطعی،کلیهسؤالاتآزمون‏هایکتبیدروس1نظری10 بخش از لحاظ 30 شاخص مربوط به اعتبار ساختاری، ارتباط و پوششمحتوایی، ضریبتمیز، ضریبدشواری، ارزشموردنظربرایهرگزینه انحرافیو تاکسونومیموردبررسیقرارگرفتند. ابزارمورداستفادهجهتگردآوری اطلاعاتچکلیست Millman، فرمول‏های استاندارد وجدول آنالیز محتوا بودهاست. داده‏‏ها بااستفادهازنرم‏افزارآماری SPSS نسخه 15 تجزیهوتحلیلشدند. یافته‏‏ها: از 544 سوال بررسی شده، 5/67 درصدچندگزینهای، 13درصدتشریحی و 5/19 درصد صحیح/ غلط بوده است. ارتباط محتوایی آزمون‏‏های مورد بررسی 4/85 درصد و پوشش محتوایی 5/84 درصد بوده است. همچنین قواعد ساختاری سوال در 4/96 درصد موارد و قواعد نگارشی آزمون در 2/72 درصد موارد رعایت شده بود. ضریب دشواری سوالات 8/67 درصد، ضریب تمیز 3/22 درصد و ارزش مورد نظر برای هر گزینه انحرافی 5/24 درصد برآورد شد. 6/84 درصد سوالات دارای تاکسونومی 1 و 4/15 درصد سوالات، دارای تاکسونومی 2 بودند. نتیجه گیری:آزمون‏های کتبی دروس نظری برگزار شده در دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی از لحاظ ارتباط و پوششمحتوایی، رعایتقواعدساختاریوضریبدشواریدرسطحمناسبقرار دارند ولی ازلحاظ تاکسونومی، ضریبتمیزوارزشموردنظربرایهرگزینهانحرافی نیاز به باز نگری دارند.}, keywords_fa = {آزمون,ارتباط محتوایی,پوشش محتوایی,اعتبار ساختاری}, url = {https://jmds.mums.ac.ir/article_3245.html}, eprint = {https://jmds.mums.ac.ir/article_3245_a848af254eb8680fead24496baa1d5bc.pdf} }