TY - JOUR ID - 958 TI - مقایسه عملکرد باندینگ سلف-اچ با روش اچ و باند (دو مرحله ای) در کارآئی فیشور سیلانت JO - مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد JA - JMDS LA - fa SN - 1560-9286 AU - سالم, کتایون AU - شاهسواری, فاطمه AU - انیسیان, آرش AU - مرادی, مهران AD - استادیار آسیب شناسی دهان، فک و صورت، مرکز تحقیقات دندانپزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان AD - استادیار آسیب شناسی دهان، فک و صورت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دندانپزشکی، تهران AD - استادیار گروه اپیدمیولوژیست، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی AD - دندانپزشک Y1 - 2011 PY - 2011 VL - 35 IS - 3 SP - 185 EP - 194 KW - دنتین باندینگ KW - ادهزیو سلف اچ KW - فیشور سیلنت KW - مولر اول دائم تازه رویش یافته DO - 10.22038/jmds.2011.958 N2 - مقدمه: بیشترین محل ایجاد پوسیدگی در مولرهای دائم تازه رویش یافته پیت وشیارها هستند، در عین حال کاربرد فیشورسیلنت در این دندان‏ها به علت دشواری در کنترل رطوبت، مورد سؤال است. هدف از این مطالعه، بررسی کلینیکی کاربرد دو نوع باندینگ عاجی همراه با فیشور سیلنت در مولرهای اول تازه رویش یافته بود. مواد و روش‏ها: این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی بر روی هر 4 مولر اول فک بالا و پایین در 56 کودک 7-6 ساله انجام شد. باندینگ‏های سلف-اچ (پرامپت) یا توتال-اچ (اچ-اگزایت) بدون دستکاری سطح، به طور تصادفی و به روش Split mouth در هریک از دو مولر قرینه فک بالا و پایین بکار رفتند. باندینگ‏ها در یک لایه و قبل از قرار دادن فیشور سیلنت کیور شدند. بررسی سطوح در فواصل 6 ماهه و یک ساله انجام و سیلنت‏هایی که کامل یا نسبی از دست رفته بودند مجدداً تکرار شدند. ارزیابی سیلنت‏ها بر اساس روش CCC (Color, Coverage, Caries) آنالیز داده‏ها با آزمون Wilcoxon  انجام شد. یافته‏ها: باندینگ اگزایت از نظر گیر و پیشگیری از پوسیدگی، برتری معنی‏داری را در هر دو فک نشان داد 001/0P=. در گروه اگزایت، گیر سیلنت‏ها در فک پایین بیشتر از بالا بود (027/0P=)، در حالی که پرامپت تفاوت معنی‏داری بین دو فک نداشت. در مواردی که سیلنت به طور نسبی از دست رفته بود شدت پوسیدگی در گروه پرامپت به طرز معنی‏دار بیشتر از گروه اگزایت بود. نتیجه گیری: براساس یافته‏های این مطالعه کاربرد روش اچ-باند (اگزایت) همراه سیلنت بر باندینگ‏های سلف اچ ترجیح دارد. UR - https://jmds.mums.ac.ir/article_958.html L1 - https://jmds.mums.ac.ir/article_958_3dca7f104e5205e76fd27182080f2931.pdf ER -