TY - JOUR ID - 1880 TI - بررسی روائی روش Willems بر اساس توالی تکامل دندان‏های مولر و پرمولر در افراد 3 تا 18 سال شهر اصفهان JO - مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد JA - JMDS LA - fa SN - 1560-9286 AU - جوادی نژاد, شهرزاد AU - غفاری, روشنک AU - امروزی, حمیده AU - صالح زاده اصفهانی, کیانا AD - استادیار گروه دندانپزشکی کودکان، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان) AD - استادیار گروه رادیولوژی دهان، فک و صورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان) AD - دندانپزشک AD - دستیار تخصصی دندانپزشکی کودکان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان) Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 37 IS - 4 SP - 291 EP - 300 KW - سن دندانی KW - سن تقویمی KW - روش Willems KW - روش Demirjian DO - 10.22038/jmds.2013.1880 N2 - مقدمه: دقت روش‏های Willems و Demirjian می‏تواند تحت تأثیر الگوهای متفاوت کلسیفیکاسیون دندان‏های مولر و پرمولر قرار گیرد. هدف از این مطالعه تعیین دقت روش Willems در جامعه مورد مطالعه و بررسی تاثیر الگوهای متفاوت کلسیفیکاسیون دندان‏های مولر و پرمولر بر اساس این روش بود. مواد و روش‏ها: در این مطالعه توصیفی-مقطعی، 152 رادیوگرافی پانورامیک 47 پسر و 105 دختر 3 تا 18 ساله استفاده شد. سن دندانی نمونه‏ها به روش Willems و Demirjian تعیین شد. بر اساس تکامل دندان‏های پرمولر اول و دوم و مولر دوم گروه بندی زیر انجام شد:  گروه اول: مرحله تکاملی پرمولر اول و دوم همزمان، گروه دوم:‌ مرحله تکاملی پرمولر اول جلوتر از پرمولر دوم، گروه سوم: مرحله تکاملی پرمولر دوم با مولر دوم همزمان است و گروه چهارم: مرحله تکاملی پرمولر دوم جلوتر از مولر دوم. داده‏ها وارد نرم افزار SPSS با ویرایش 17 شد و توسط آزمون tزوج بررسی شد (05/0α=) یافته‏ها: روش Demirjian باعث تخمین بیش از حد سن (5/0 سال) و روش Willems باعث تخمین کمتر سن (2/0 سال) شد، که نشان‏دهنده دقت بیشتر روش Willems بود. روش Willems در کل جامعه در گروه یک، در دختران در گروه یک و در پسران در گروه دوم، بیشترین دقت را نشان داد. روش Demirjian در کل جامعه و دختران در گروه دوم و در پسران در گروه سوم بیشترین دقت را نشان داد. نتیجه گیری: این تحقیق نشان داد که دقت روش Willems بیش‏تر از روش Demirjian است و طرح‏های متفاوت از تکامل دندانی بر دقت این روش‏ها تاثیر می‏گذارد. UR - https://jmds.mums.ac.ir/article_1880.html L1 - https://jmds.mums.ac.ir/article_1880_5fb261885382fca9cab0c1ac84a1a534.pdf ER -