TY - JOUR ID - 1527 TI - مطالعه تراز نویز و تحلیل فرکانسی اصوات ابزارهای مورد استفاده در کلینیکهای دانشکده دندانپزشکی مشهد JO - مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد JA - JMDS LA - fa SN - 1560-9286 AU - بحرینی طوسی, محمد حسین AU - سازگارنیا, آمنه AU - بیانی رودی, شهرام AD - دانشیار فیزیک پزشکی AD - استادیار فیزیک پزشکی AD - مربی فیزیک پزشکی Y1 - 2004 PY - 2004 VL - 28 IS - شماره 3,4 SP - 131 EP - 140 KW - نویز KW - کلینیک دندانپزشکی KW - سطح نویز صوتی معادل KW - تحلیل فرکانسی DO - 10.22038/jmds.2004.1527 N2 - مقدمه ابزار و تجهیزاتی که در کلینیکهای دندانپزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اصواتی با بیناب وسیعی ایجاد می‌کنند و به این ترتیب دندانپزشکان و دیگر افراد شاغل در این مکانها بطور دائم در معرض این اصوات می‌باشند. هدف از انجام این تحقیق اندازه‌گیری سطح نویز دریافتی افراد شاغل در کلینیکهای دانشکده دندانپزشکی مشهد و آنالیز فرکانسی اصوات موجود در محدوده فرکانسی 20000-20 هرتز می‌باشد. مواد و روشها در این تحقیق سطح نویز موجود در کلینیکهای ترمیمی، اندودانتیکس، پروتز، جراحی، پریودانتیکس، اطفال و ارتودانتیکس دانشکده دندانپزشکی مشهد در اردیبهشت ماه 1383 مورد ارزیابی قرار گرفت. انتخاب دستگاههای اندازه‌گیر و نحوه نصب هر یک به گونه‌ای انجام گردید که براساس داده‌های حاصل از آنها سطح نویز دریافتی دندانپزشک و متوسط نویز دریافتی شاغلین قابل محاسبه باشد. یافته‌ها تراز صوتی معادل (LAeq) اندازه‌گیری شده در مجاورت واحد مرکزی هر یک از کلینیک‌ها در تمامی شیفتهای کاری کمتر از 2/73 دسی‌بل و سطح نویز موجود در فضای هر کلینیک نیز کمتر از 9/69 دسی‌بل می‌باشد. سطح نویز دریافتی دندانپزشکان در حین کار و حضور در کلینیکهای مورد مطالعه در محدوده 2/67 تا 7/83 دسی‌بل اندازه‌گیری شد. در همه کلینیکها بیشینه تراز صوتی معادل مربوط به باند فرکانسی 630 هرتز می‌باشد و اصوات موجود در کلینیکهای ترمیمی، اندودانتیکس و پریو دانتیکس دارای مؤلفه‌های قوی فرکانس بالامی‌باشند. نتیجه‌گیری با توجه به حدود مجاز تماس افراد شاغل با نویز، سطح نویز دریافتی دندانپزشکان و افراد شاغل در کلینیکهای مورد مطالعه مخاطره آمیز نمی‌باشد. اما با توجه به حضور اصوات فرکانس بالا بررسی مجدد توسط سیستمهایی که امکان آنالیز فرکانسهای بالاتر را نیز فراهم کند، پیشنهاد می‌گردد. UR - https://jmds.mums.ac.ir/article_1527.html L1 - https://jmds.mums.ac.ir/article_1527_401a06f3d588a0e5e3b750b0092d93fa.pdf ER -