TY - JOUR ID - 13218 TI - بررسی ارتباط بین توانمندیهای پردازش حسی کودکان پیش دبستانی با اضطراب و همکاری آنها در مراجعه کنندگان به دانشکده دندانپزشکی مشهد JO - مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد JA - JMDS LA - fa SN - 1560-9286 AU - نعمت اللهی, حسین AU - ناصحی, عاطفه AD - دانشیار دندانپزشکی کودکان، مرکز تحقیقات دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران AD - استادیار دندانپزشکی کودکان، مرکز تحقیقات دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 43 IS - 2 SP - 179 EP - 196 KW - پردازش حسی KW - اضطراب دندانپزشکی KW - همکاری KW - کودکان DO - 10.22038/jmds.2019.13218 N2 - مقدمه: مشکلات پردازش حسی می‌تواند روی تکامل اجتماعی، شناختی، حسی حرکتی و نیز سطح هیجانات اثر گذاشته و منجر به مشکلات رفتاری در کودکان گردد. هدف از این مطالعه بررسی ارتباط بین توانایی‌های پردازش حسی با اضطراب و همکاری کودکان پیش دبستانی در دندانپزشکی بود. مواد و روشها: در این مطالعه‌ی مقطعی، 101 بیمار 4 تا 6 ساله ( 52 دختر و 49 پسر) با روش نمونه گیری آسان انتخاب شدند. جهت ارزیابی مشکلات پردازش حسی کودکان از پرسشنامه‌ی نیمرخ حسی استفاده شد و سطح اضطراب و همکاری آنان در مراحل تزریق و تراش حفره با شاخص‌هایVenham Clinical Anxiety Scale (VCAS) و Venham Clinical Cooperation Scale (VCCS) مورد ارزیابی قرار گرفت. آزمون‌های آماری شامل من ویتنی ، کروسکال والیس و ضریب  همبستگی اسپیرمن توسط نرم افزار SPSS  انجام شد. یافته‌ها:بین پردازش شنیداری با سطح اضطراب و همکاری نمونه ها در مرحله‌ی تزریق و تراش ارتباط معنی دار وجود داشت (P<0.05). یافته‌ها نشان دادند که سطوح بالاتر پردازش حس دهانی با عدم همکاری در مرحله‌ی تراش رابطه‌ی معنی داری داشت (P=0.008). بین پردازش حسی مرتبط با تحمل و استقامت با سطح اضطراب و همکاری نمونه ها در مرحله‌ی تزریق ارتباط معنی داری وجود داشت (P<0.05).  نتیجه گیری:ارزیابی توانمندیهای پردازش حواس دهانی، تحمل و استقامت و شنیداری با استفاده از پرسشنامه‌ی نیمرخ حسی میتواند در پیش گویی سطح همکاری و اضطراب دندانپزشکی در کودکان کمک کننده باشد.  UR - https://jmds.mums.ac.ir/article_13218.html L1 - https://jmds.mums.ac.ir/article_13218_749458fefc328e0d795a00597e4d1051.pdf ER -