%0 Journal Article %T ارزیابی رابطه رفتار کودکان با ویژگیهای شخصیتی مادران آنها در کلینیک دندانپزشکی کودکان %J مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد %I دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد %Z 1560-9286 %A نعمت اللهی, حسین %A طباطبایی, سید محمود %A شاکری منش, فریده %D 2004 %\ 03/20/2004 %V 28 %N شماره 1,2 %P 111-118 %! ارزیابی رابطه رفتار کودکان با ویژگیهای شخصیتی مادران آنها در کلینیک دندانپزشکی کودکان %K رفتار کودک %K کلینیک دندانپزشکی %K رابطه مادر وکودک %K طبقه بندی فرانکل %R 10.22038/jmds.2004.1600 %X مقدمه : کنترل رفتار کودک روشی است که توسط آن تیم دندانپزشکی می تواند بطور موثر و کارآمد  درمان کودک  را  انجام دهد و همزمان نگرش مثبت به دندانپزشکی را نیز به او القاء نماید. پیش بینی رفتار کودک در کلینیک دندانپزشکی  دندانپزشک را قادر خواهد ساخت تا با اتخاذ شیوه رفتاری مناسب توفیق بیشتری در کنترل رفتاری هر کودک داشته باشد. هدف از پژوهش حاضر تعیین  امکان پیش بینی رفتار کودکان براساس ویژگیهای شخیصتی مادران آنها در مطب دندانپزشکی است. مواد و روش ها: در این پژوهش مقطعی و توصیفی تحلیلی تعداد 104 کودک 6-3 ساله سالم که هیچ سابقه ای از ملاقات با دندانپزشک نداشتند انتخاب و بهمراه مادرانشان در مطالعه شرکت داده شدند. ابتدا شخصیت روانی مادران کودکان با استفاده از پرسشنامه و انجا م مصاحبه 20 دقیقه ای با روانپزشک  در یکی از چهار گروه 1 – نرمال 2 – افسرده 3 – مضطرب 4 – وسواسی ودقیق جای گرفت سپس بدون اطلاع از شخصیت مادران رفتار کودکان با توجه به طبقه بندی  Frankl  در سه جلسه مختلف جلسه اول معاینه ، جلسه دوم فلوراید تراپی و جلسه سوم انجام یک درمان ترمیمی مورد ارزیابی قرار گرفت و نهایتاٌ ارتباط بین شخصیت مادران و نمره رفتاری کودکان با استفاده از آزمون آماری ANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: این مطالعه نشان داد که بین میانگین نمرات رفتاری کودکان و نوع شخصیت مادران آنها فقط در جلسه اول ارتباط وجود دارد و اختلاف بین میانگین رفتاری کودکان مادران نرمال و کودکان مادران وسواسی و  دقیق معنی دار  می باشد(P=0.02) نتیجه گیری : نوع رفتار کودکان در کلینیک دندانپزشکی فقط در جلسه اول با تیپ شخصیتی مادران در ارتباط است.     %U https://jmds.mums.ac.ir/article_1600_cf31e993fefd888312087e4ed6aecd2f.pdf