@article { author = {MaleknejadYazdi, Fatemeh and Danaeefar, Nasrin and Jahantigh, Maleiheh and Akbari, Majid}, title = {Evaluation of the Topics of Theoretical and Clinical Courses of Operative Dentistry in General Dentistry Major: Alumni Perspectives}, journal = {Journal of Mashhad Dental School}, volume = {37}, number = {1}, pages = {65-72}, year = {2013}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences, School of Dentistry}, issn = {1560-9286}, eissn = {2008-2347}, doi = {10.22038/jmds.2014.445}, abstract = {Introduction: Operative dentistry is one of the most useful scopes in practice of dentistry. Recognition of weaknesses of dentists in this scope is very important and general dentists are the main sources to evaluate the operative dentistry curriculum and receiving feedbacks from it. The aim of this study was to evaluate the importance of the topics of theoretical and clinical courses of operative dentistry in general dentistry major curriculum by Mashhad Dental School alumni graduating between 2006-2010. Materials & Methods: A valid and reliable questionnaire to evaluate the topics of courses in theoretical course of operative dentistry and practical course (including different restorations and number of sessions) was distributed among 200 dentistry alumni. The data were reported descriptively. Results: Response rate was 75%. Most of the responders evaluated that most of theoretical topics are important (more than 50%); Practical topics were mostly sufficient and it was recommended to increase the number of extensive composite restorations. Conclusion: According to alumni point of view of importance of defferent topics in operative dentistry curriculum, revision of the curriculum is in demand with special regard to extensive and cosmetic restorations.}, keywords = {Curriculum,Restorative dentistry,alumni}, title_fa = {بررسی سرفصل‏‏ های دروس نظری و بالینی دندانپزشکی ترمیمی در دوره عمومی: دیدگاه فارغ ‏التحصیلان}, abstract_fa = {مقدمه: دندانپزشکی ترمیمی از پرکاربرد‏ترین شاخه ‏‏ها در حیطه کاری یک دندانپزشک است. استفاده از نقد فارغ‏التحصیلان از بهترین روش‏‏های ارزشیابی و بازخورد در بررسی برنامه درسی است. هدف از این مطالعه بررسی سرفصل‏های دروس نظری و بالینی دندانپزشکی ترمیمی در دوره عمومی از دیدگاه فارغ‏التحصیلان عمومی دانشکده دندانپزشکی مشهد طی 5 سال گذشته (1383 تا 1388)بود. مواد و روش‏ها:در این مطالعه 200 نفر از فارغ‏التحصیلان دانشکده دندانپزشکی مشهد طی سال‏های 1383 تا 1388، در مورداهمیت و ضرورت سرفصل‏های تدریس شده دروس ترمیمی نظری و میزان ترمیم‏های لاگ بوک دروس ترمیمی عملی با استفاده از پرسشنامه‏ای روا و پایا، مورد پرسش قرار گرفتند. اطلاعات به دست آمده به صورت توصیفی گزارش گردید. یافته‏ها:75% از افراد، پرسشنامه کامل شده را برگرداندند. در مورد دروس نظری، پاسخ‏دهنده‏ها اهمیت و ضرورت مباحث تدریس نظری را زیاد دانستند (بیش از 50 درصد). در مورد لاگ بوک دروس عملی نیز گرچه بیشتر افراد، آن را کافی می‏دانستند، ولی گنجاندنترمیم‏های کامپوزیتی وسیع، بیشتر مورد توصیه قرار گرفت. نتیجه گیری:با توجه به نظرات فارغ‏التحصیلان، دروس نظری و لاگ بوک دوره بالینی ترمیمی نیاز به بازبینی دارد و این بازبینی بهتر است بر توانمندسازی در حیطه‏های مربوط به ترمیم‏های زیبایی و ترمیم‏های وسیع تاکید بیشتری داشته باشد.}, keywords_fa = {برنامه آموزشی,دندانپزشکی ترمیمی,فارغ‏التحصیلان}, url = {https://jmds.mums.ac.ir/article_445.html}, eprint = {https://jmds.mums.ac.ir/article_445_8c1a1e98af3e5436ec924ce83b3712cf.pdf} }