@article { author = {Kaviani, Ramin and Makinejad, SeyedAliReza and Cheraghi, Rezvaneh and Farajipoor, Samaneh and Davoodmanesh, Zeynab}, title = {The Evaluation of the Effect of Educational Videos and Time of its Application on Practical Learning of Dental Anatomy and Morphology}, journal = {Journal of Mashhad Dental School}, volume = {38}, number = {2}, pages = {149-158}, year = {2014}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences, School of Dentistry}, issn = {1560-9286}, eissn = {2008-2347}, doi = {10.22038/jmds.2014.2833}, abstract = {Introduction: Computer technology has been started since 1960 and the presentation of electronic education in Dental Schools has been initiated since 1980-1990. Considering the importance of practical course in dental morphology and presence of learning problem issues and lack of information in Iranian society, this research was conducted on dental students. Materials & Methods: This study was conducted on 66 fourth semester dental students consisting of 3 groups of 22 each. Three practical courses (carving of maxillary canines and first premolar and mandibular second premolar), were selected. Each of the topics was taught in two ways: traditional (control) and film (before and after the traditional teaching). At the end of the semester, final assessment and test scores of the practical Dental morphology course were analyzed by generalized estimating equations (GEE) and factors related to learning practical morphology lessons were analyzed using Wald test. Results: According to the results of the Generalized Estimating Equations, no statistically significant differences among the groups in learning practical lessons of dental morphology were observed in the intervention and control groups (P=0.15 and P=0.3). Wald test showed that the number of children, the economic situation and interest to the dental morphology department was different between the groups (P=0.025, P=0.021, P=0.04). Other variables examined did not have statistically singificant relationship with the learning of the teeth morphology (P>0.05). Finally, among the three techniques implemented traditional method gained the highest score compared to the two other techniques.  Conclusion: Traditional mothels seem to be the most suitable technique as compared to the other 2 mothels.}, keywords = {educational film,Learning,the practical lessons,dental morphology}, title_fa = {بررسی تاثیر استفاده از فیلم آموزشی و زمان آن بر میزان یادگیری درس عملی آناتومی و مورفولوژی دندان}, abstract_fa = {چکیده مقدمه: تکنولوژی رایانه برای افزودن دانش از سال ١۹۶۰ و دوره تحصیلی الکترونیکی در دانشکده‏های دندانپزشکی به دنبال مشکلات یادگیری در سال‏های ١٩٨٠ و ١٩٩٠ ایجاد شد. با توجه به اهمیت آموزش درس عملی مورفولوژی دندان و خلا اطلاعات در جامعه ایرانی این تحقیق با هدف بررسی تاثیر استفاده از فیلم آموزشی و زمان آن بر میزان یادگیری درس عملی آناتومی و مورفولوژی دندان بر روی دانشجویان دندانپزشکی انجام گرفت. مواد و روش‏ها: این تحقیق بر روی ۶۶ نفر از دانشجویان ترم چهار دندانپزشکی و در سه گروه ٢٢ نفر انجام گرفت. از روی کوریکولوم درس مورفولوژی عملی دندان، سه مبحث درسی (آموزش تراش کانین، پره مولر اول فک بالا و پره مولر دوم فک پایین) که از نظر پیچیدگی و ساعت و پیش‏نیاز یکسان بودند ‌انتخاب شدند. درهر یک از مباحث درسی، تدریس سنتی (کنترل) و نمایش فیلم (بعد و قبل از تدریس سنتی)، در سه گروه اجرا گردید. در پایان ترم نمرات درس عملی مورفولوژی دندان ارزیابی و با آزمون برآوردگر تعمیم یافته و مدل حاشیه‏ای (GEE) و همچنین نقش عوامل مرتبط با میزان یادگیری درس عملی مورفولوژی به کمک آزمون والد آنالیز گردیدند. یافته‏ها:با توجه بهنتایج به دست آمده از Generalized Estimating Equations (GEE) تفاوت آماری معنی‏داری بین سه گروه در میزان یادگیری درس عملی مورفولوژی دندان مشاهده نشد و گروه کنترل و مداخله از نظر آماری نتایج یکسانی داشتند که به ترتیب ۱۵/٠P= و ۳/۰P= بود. سایر متغیرهای بررسی شده از لحاظ آماری تفاوت معنی‏داری را با میزان یادگیری درس عملی مورفولوژی دندان نداشتند (۰۵/٠P>). درنهایت در بین گروه‏ها و سه تکنیک اجرا شده همچنان روش سنتی در بین گروه‏ها از نظر نمره اخذ شده، بیشترین نمره را نسبت به دو تکنیک دیگر داشت. نتیجه گیری: در بین گروه‏ها و سه تکنیک اجرا شده همچنان روش سنتی بیشترین نمره را نسبت به دو تکنیک اجرا شده دارا بود.}, keywords_fa = {فیلم آموزشی,یادگیری,آناتومی,مورفولوژی دندان}, url = {https://jmds.mums.ac.ir/article_2833.html}, eprint = {https://jmds.mums.ac.ir/article_2833_1b297fadf636a7186783938c79f1a91f.pdf} }